Sociala medier fällde Gynning

Bloggen blev den gamla ”Big brother”-deltagarens fall.

Det är ingen svart tunga som avslöjar lögnare.
Det är Twitter eller bloggen.

Zandra Lundberg

Det är inte det lättaste det här med sociala medier.
Jag talar av egen erfarenhet.
”Ska hon den där säga som får betalt av Aftonbladet för att tramsa och flamsa i sin blogg om hur full hon har varit och vilken ångest hon fått efteråt”, kanske du tänker nu.

Men faktum är att vanliga menlösa bloggare, och twittrare och facebookare för den delen, ständigt riskerar att hamna i trubbel.
Se bara på Carolina Gynning!
Hon har en blogg där hon häver ur sig ditten och datten från sitt liv. Det är fläskiga bilder på festklänningar, middagar och tavlor. Och så någon kortare text till varje inlägg.
Det är vad det är. Är man intresserad av Carolina Gynnings förehavanden är den bra, är man inte det är det rent och skärt skit samma.
För Gynning själv genererar antagligen bloggen en liten slant – men jag har svårt att tro att hon någonsin kunde drömma om att bloggen skulle användas av Skatteverket för att avslöja en reseavdragsbluff.
Men så har skett.
Skatteverket nagelfor Carolina Gynnings blogg i samband med att hon åkte till Miami och Florens.
Under de här resorna, som i hennes deklaration kallades ”researcharbete”, lade Gynning upp bilder vid poolen, när hon tränade, shoppade och var ute och åt på restauranger. Skatteverket ansåg därmed att resorna till största del var semester.
Bilderna fällde henne.
Nu har jag tack och lov aldrig haft Skatteverket i hasorna, men jag har, som många andra, dragit någon liten vit lögn då och då.

Kanske har någon trist kompis från högstadietiden bjudit in till en kväll med ”häng, grönsaker med dipp och ’På spåret’” och då har man lite svävande mumlat om att man är tvungen att jobba extra precis just den kvällen, tyvärr, för det hade ju annars varit jättetrevligt men återigen, tyvärr.
Och kanhända har det då råkat sig så otursamt att man just den kvällen råkar bli taggad i en bild på Facebook som visar hur man står med alla sina roliga kompisar i en bar och har beställt in den andra brickan hotshots. Bilden har man själv förstås inte uppmärksammat förrän dagen efter då man inser att den har legat till åskådan i Facebookflödet för kompisen med ”På spåret”-hänget i 16 timmar. Den här typen av problematik i sociala medier skulle förstås lösa sig naturligt om man aldrig kom dragande med vita lögner eller undanflykter utan blev en totalt ärlig, rak och vettig människa.
Men frågan är om det inte, rent praktiskt, är lättare att ge fan i Facebook, Instagram, blogg och Twitter.
Ett eldprov för alla lögnhalsar där ute.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln