”Sober October” i all ära – jag vänder mig till ”Operation vin”

Från operation vin till vit vecka – Systembolagets kampanjer 1957 respektive 1978.

Den duktiga individen ansluter sig till ”Sober October”.

Den mindre duktiga tar sig ett glas vin eller fem.

När en dryckesbroder och vän – i stort sett – lyckades hålla september månad vit gjorde jag ett diplom som gratulerade honom till bedriften. Han uppskattade gåvan och lade ut en bild på den i sociala medier. Hurraropen vällde in. Men en av hans vänner skrev: ”kanske en dum fråga, men vad är en vit månad?” Och när hon fick detta förklarat för sig – en månad utan alkoholintag – frågade hon: ”varför?”

Vännen har inte bott under en sten hela sitt liv, utan i Danmark. Och hennes uppriktiga fråga fick mig att fundera över skillnaderna mellan de blågula och de rödvita när det kommer till sponken.

Jag säger inte att Grotescos sketch med fryntliga danskar som äter och dricker så kopiöst att de inte ens slutar när hjärtstartare och ambulans krävs är en dokumentär återgivning av verkligheten. Men Danmarks unga super mest i Europa och så sent som 2010 strejkade bryggeriarbetarna på Carlsberg för att de inte längre fick dricka tre öl om dagen på jobbet.

En googling visar dock att begreppet ”hvid måned” inte är helt okänt hos vår södra granne och att kampanjen Vit januari pågått i några år. Men alkoholliberala Danmark har ingen tradition av alkoholprevention. Folk har fått reglera sig själva och sedan har myndigheterna ryckt in först när konsekvenserna blivit för allvarliga.

En nykter månad var från början ett finskt påfund. För att soldaterna inte skulle supa bort sina krafter under kriget propagerades det 1942 för en nykter januari (raitis tammikuu).

Inte heller begreppet vit vecka har uppstått ur tomma intet, utan myntades i en kampanj från svenska Systembolaget
i mitten av 1970-talet. 

Färgen vit signalerar renhet och oskuldsfullhet. Vilket automatiskt gör drickandet till något smutsigt och syndigt. Systembolaget hänger just nu på Storbritanniens och Australiens ”Sober October”-kampanj som propagerar för en sundare livsstil.

Alkohol är rot till mycket ont och vita perioder är rimligtvis bra för den som annars dricker för mycket. Men jag får ändå en känsla av att ”Sober October” och liknande påhitt bara är ännu ett exempel på att vi lever i ett hyperindividualiserat samhälle där varje individ tar uppå sig själv att vara vältränad, hälso-sam, välvårdad, psykiskt stabil, rökfri, nykter och anställningsbar. Medan de som inte uppfyller allt detta ses som misslyckade.

Så för att vara bara en aning rebellisk, lite dansk så där, slopar jag ”Sober October” och tar i stället vägledning från Systembolagets kampanj ”Operation vin” som inleddes 1957. ”Bjud modernt, duka med vin” var uppmaningen, för att leda svenskarna bort från spritflaskan till ett alkoholsvagare alternativ.