Edward Bloms ilska mot Oatly: Ren kommersialism

Sågar havredrycksjättens kampanj: ”Fult”

avCornelis Rikken

Havredrycken Oatly genomför just nu en enorm reklamkampanj med budskapet ”Spola mjölken”.

Detta har fått gastronomen Edward Blom att ilskna till.

– Det handlar om att dra in pengar, det här är bara ren kommersialism, säger han till Nöjesbladet.

Oatlys reklamkampanj ”Spola mjölken” har de senaste dagarna fått ett enormt genomslag.

I ett Instagraminlägg som publicerades på lördagsförmiddagen går nu kändisgastronomen Edward Blom, 48, ut och kritiserar den omtalade kampanjen.

”Det vore verkligen mer hedervärt att tala om hur bra den egna produkten är istället för att göra antireklam mot andra tillverkares produkt. Fast, nu glömde jag, det är ju mjölksurrogat av havre de gör reklam för och det smakar ju miserabelt...”, skriver han.

Köper inte klimatengagemange

Och hans följare verkar kluvna i frågan.

Medan vissa håller med honom påpekar andra havredrycksdrickandets positiva inverkan på miljön.

”Oatly må vara mindre smaskens, men tanken är godare än alla glas mjölk i världen”, skriver bland annat en användare.

1 av 2 | Foto: PETER WIXTRÖM
Edward Blom.

När Nöjesbladet når Edward Blom står han bestämt fast vid sin åsikt, och Oatlys påstådda klimatengagemang, det köper han inte.

– Det är knappast ett glas mjölk som avgör hur klimatet blir eller inte, då kunde man lika gärna dra ner på egentligen allting annat: mobiltelefoner, kläder och prylsamhället, det finns hur mycket som helst, säger han och fortsätter:

– Att just mjölken ska hängas ut som ändå är en väldigt viktig del i vår kulturhistoria – det är nödvändigt för våra öppna landskap att vi har kor – tycker jag är väldigt tråkigt. Det är fult.

Blom: ”Ren kommersialism”

Han påpekar även att kinesiska staten ”som avrättar och torterar folk” delvis äger Oatly genom det statliga bolaget China Resources som har en andel i företaget, vilket rimmar illa med budskapet de vill förmedla.

– Tror du att kinesiska staten gör det här för att rädda miljön? De har de värsta utsläppen i hela världen. Det handlar om att dra in pengar, det här är bara ren kommersialism.

Smakmässigt då, tycker du verkligen att det smakar ”miserabelt”?

– Är det iskallt går det naturligtvis att dricka, men det är ingen dryck jag någonsin skulle dricka om det fanns någonting annat.

Martin Ringqvist, creative director på Oatly, svarar på kritiken i ett mejl till Nöjesbladet.

”Självklart räcker det inte att spola mjölken om vi ska rädda klimatet, men med tanke på att kött- och mejeriindustrin släpper ut lika mycket växthusgaser som alla transporter tillsammans, är det en ganska bra början”, skriver han.

Oatly: ”All förändring gör ont”

Att havredryck skulle stå i motsättning till öppna landskap menar han är ”rent nonsens”.

”Det är bara en liten del av de svenska mjölkkorna som bidrar till det öppna landskapet. All förändring gör ont, men nu är vi i ett läge där vi inte har råd att bli sentimentala. Vi måste ställa om för klimatets skull, och en av sakerna vi kan förändra är att äta mer växtbaserat”, skriver han.

Angående kritiken mot att Oatly ägs av China Resources svarar Martin Ringqvist att det är den svenska ledningen som styr företaget, inte deras ägare.

”Om vi ska lyckas få till en omställning är det dock helt avgörande att vi lyckas på världens största marknad. Mejeriindustrin är på stark frammarsch i Kina, och det vore förödande om kineserna tog efter våra västerländska konsumtionsvanor”, skriver han.

ARTIKELN HANDLAR OM