Ett tufft musikklimat skapar kul kreativitet

Wu-Tang Clan ger ut sitt kommande album i ett enda ­exemplar och det blir förstås genast en skiva man måste höra.

Säg vad ni vill om dagens musikklimat men det tvingar onekligen fram en ny, kul sorts kreativitet hos artisterna.

När det släpps mer musik än någonsin och den dess­utom är lika lättillgänglig som kranvatten måste artister hitta på helt nya sätt att märkas i flödet och få ­sina nya skivor att leva längre än en vecka i publikens medvetande.

Det är därför som Wu-Tang Clan kommer att ge ut sitt kommande ­album ”The Wu – Once upon a time in Shaolin” i ett enda exemplar, och låta det turnera runt på museer, ­festivaler och gallerier som vore det en klassisk målning.
 

Den som vill lyssna får betala ­entré och sedan höra det 31 låtar långa albumet i hörlurar.

Slutligen kommer skivan att säljas till högstbjudande, och därefter är köparen fri att sprida den på valfritt sätt eller behålla den för sig själv.

Givetvis är risken uppenbar att någon lyckas läcka ­plattan längs vägen, men idén är tveklöst kul. Och bli inte förvånade om greppet driver upp intresset kring hiphopkollektivet till 90-talsnivåer.

”Vi skapar ett samlarobjekt, det blir som att äga spiran från en egyptisk kung”, säger RZA blygsamt till affärs­tidningen Forbes. Han tillägger att det handlar om att det åter är dags att börja betrakta musik som konst med ­bestående värde.

Självklart hoppas han också att det exklusiva albumet ska generera intäkter som annars inte längre känns garanterade i den nyckfulla, låtbaserade streamingvärlden.
 

Lyckas det lär vi få se fler liknande projekt. För det här är ju det kanske mest radikala greppet hittills i en rad av helt nya, och inte sällan ganska underhållande, marknadsföringsidéer från artister på senare år.

Härom veckan damp det ned ett album helt utan förvarning från Skrillex, ett trick som även Beyoncé använde med framgång i höstas.

Beyoncés make Jay Z lät å sin sida sitt album ”Magna carta holy grail” följa med en miljon Samsung-telefoner.

Björk gav ut sin senaste skiva i form av en ambitiös app och Beck släppte häromåret ett album endast som noter, den som ville höra låtarna fick lära sig spela dem själv.

Artisterna må göra det för sin överlevnad men vi ska inte utesluta att den här sortens nya kreativitet på olika sätt även lär kunna smitta av sig på själva musiken.

Lyssna på:

”LOST IN THE DREAM” (THE WAR ON DRUGS)

Albumet med samma namn är förmodligen ett av årets.

”FEVER” (THE BLACK KEYS)

Nya singeln låter som den heter, med catchy basgroove och klassisk psykedelisk orgel.

Följ ämnen i artikeln