Max Martin - en värdig Polarpristagare

Håkan Steen om årets Polarpristagare

Det går att tycka allt möjligt om Max Martins musik men om Polarpriset ska premiera både framgång och innovation är han förstås en klockren mottagare.

Kul också att priset går till någon som fortfarande är mitt uppe i sin gärning.

Räknat i antal amerikanska listettor – 21! – är han trea i världen någonsin efter John Lennon och Paul McCartney.

Han har haft 54 (! igen) låtar på den amerikanska singellistans topp tio. Där slår han såväl Madonna som Elvis och Beatles på fingrarna.

Hitsen Martin ”Max Martin” Sandberg har skrivit och producerat till artister som Backstreet Boys, Britney Spears, Céline Dion, Pink, Katy Perry och Taylor Swift – med flera, med flera – är alla tongivande för hur modern popmusik låtit och utvecklats de senaste 20 åren. Som det står i juryns motivering: ”Just nu, i detta ögonblick, finns det någon i världen som sjunger med i en hitlåt skriven och producerad av Max Martin.”

Det sätt att skriva och producera musik som Denniz Pop bildade skola med i Cheiron-studion i Stockholm i början av 90-talet och som Max Martin har utvecklat och raffinerat vidare sedan dess, är i dag det dominerande inom modern popmusik. Team av specialister på olika sorters popskrivande kommer samman för att maxa effekten av varje del i en låt.

I The New Yorker-journalisten John Seabrooks läsvärda bok ”The song machine: inside the hit factory” från i fjol beskrivs processen som just närmast maskinell. Det ska hända något nytt var sjunde sekund för att hålla publikens intresse uppe. Max Martin pratar om ”melodic math”, mängden stavelser i en textrad måste gå ihop med musiken. Att orden låter så bra som möjligt i låten är betydligt viktigare än vilka ord som sjungs.

Det går att ha invändningar mot det sättet att se på musikskapande, att det bara handlar om att fabricera hits. Det går att tycka att det inte borde räcka med att vara en superframgångsrik proffshantverkare för att få Polarpriset utan att det borde gå till artister och låtskrivare som förändrat musiken genom att ta risker och ha en egensinnig konstnärlig vision.

Som kritiker kan jag ha invändningar mot ganska stora delar av Max Martins produktion. Den berör mig sällan på djupet och jag söker i regel något mer i musik än exemplariskt utförd ”melodic math”.

Men det går inte att argumentera emot att Britney Spears ”... One more time” eller Taylor Swifts ”Shake it off” är på alla sätt klockrena hits. Och den som läser ”The song machine” behöver inte tvivla på att det här är en låtskrivare och producent med minst lika mycket passion för det han gör som någon av de tidigare vinnarna.

När Polarpriset diskuteras brukar det också handla en hel del om turordning. Varför fick Springsteen priset före Dylan? Och hur kommer det sig att Bowie aldrig fick det? Jag anar att det finns en mängd omständigheter kring vem som får priset och när som vi inte känner till.

I fallet Max Martin, vars elektroniskt baserade pop lånar väsentliga influenser från soul, r’n’b och hiphop, skulle det gå att diskutera varför han får gå före till exempel Kraftwerk eller Nile Rodgers i kön. Men det är samtidigt uppfriskande, särskilt när det handlar om så här utpräglad just nu-pop, att ge priset till någon som inte har karriären bakom sig utan fortfarande är mitt uppe i den. Mycket talar för att det kan fortsätta komma listettor från denne 44-åring ett bra tag till.

Max Martin är utan tvekan en värdig Polarpristagare.

Följ ämnen i artikeln