Han gör film om moderskap i MMA-miljö

Sara Haldert/TT

Publicerad 2023-11-29

Går det att kombinera moderskapet med en proffskarriär inom MMA? I Ahmed Abdullahis långfilmsdebut ”Amina” ställs frågan på sin spets.

– Om en man lämnar sina barn är han ett ”asshole” men om en kvinna gör samma sak är hon ett monster, säger han till TT.

I Ahmed Abdullahis Guldbaggebelönade kortfilm ”Martyren” var moderskapet centralt. Det temat fortsätter i långfilmsdebuten ”Amina”, som handlar om en ensamstående mamma som drömmer om en karriär som kampsport-proffs.

När Amina får möjligheten att träna med en av de bästa coacherna får hon allt svårare att leva upp till de krav som ställs på henne som fighter. Relationen med dottern blir lidande och Amina måste välja: Ska hon vara en lyckad kampsportare eller den mamma som förväntas av henne?

– På djupet handlar filmen om när din dröm blir till din drog. Om när ansvar ställs mot passion. Om en man lämnar sina barn är han ett ”asshole” men om en kvinna gör samma sak är hon ett monster, säger Ahmed Abdullahi och fortsätter:

– Vi lever i en tid där man pushas till att leva sin dröm, men det är ingen som pratar om vad det kostar.

Första valen

Amina spelas av filmdebuterande Nimco Ahmed Ali. Det var med blandade känslor hon tog sig an rollen som Amina:

– Jag kände allt inför Amina – både sorg och lycka. Och jag hade inte svårt att förstå henne och de val hon gör. Man behöver inte respektera hennes val, men man kan förstå dem, säger hon.

Tidigare i år kom Milad Alamis film ”Motståndaren”, som utspelas i brottningsmiljö. ”Amina” rör sig i samma zon enligt Ahmed Abdullahi, men han har själv inte sett någon svensk film som utspelar sig i just MMA-miljö. Att hans film gör det beror till viss del på att Abdullahi själv är ett stort MMA-fan, men också på att han ville hitta en metafor för något som brukar ses som typiskt okvinnligt.

– Det finns jättestora kvinnliga MMA-fighters som verkligen är superstjärnor. Men många ställer sig fortfarande frågan: ”Vem vill se kvinnor som slåss?” Det är på väg att förändras men förknippas fortfarande med något maskulint, säger han.

Stuntkoordinator

Filmens skildringar från MMA-ringen kulminerar i en lång, svettig och blodig avslutningsscen där Amina både tar och ger mycket stryk. De scenerna kunde bara bli verklighet med hjälp av en koreograferande stuntkoordinator.

– Det var väldigt svårt att hitta svarta svenska stuntkvinnor, men vi hittade en i Sverige och fick flyga in en från Norge. Vi kan ju inte skada vår huvudrollsinnehavare, så de scenerna avgörs helt hur mycket Nimco och stuntkvinnorna var beredda att ge, säger Ahmed Abdullahi.

Vad hoppas ni att publiken ska känna när de ser filmen?

– Ett enda stort ”wow”. Att de ska bli underhållna och att de känner att de själva får fortsätta berättelsen om vad som händer med Amina, säger Ahmed Abdullahi och Nimco Ahmed Ali.

Följ ämnen i artikeln