Gnidet av Petty att ge sig på Sam Smith

Håkan Steen om ”stölder” inom musiken

Så Sam Smith påstås ha snott en melodi från Tom Petty?

Big deal, säger jag.

Men om vi nu ändå är inne på ämnet: varför så känsligt med melodier när pophistorien är full av artister som kommit undan med att sno hela sound och stilar?

Någon i Tom Pettys läger kom alltså på att Sam Smiths monstruösa fjolårshit ”Stay with me” har en melodi som påminner mer än lite grand om ”I won’t back down” från 26 år gamla Petty-albumet ”Full moon fever”.

I veckan erkände Smiths folk att det finns likheter och gick med på att ge Petty och medkompositören Jeff Lynne låtskrivarcredits för ”Stay with me”.

Den som granskar melodierna på ett notblad har de facto svårt att blunda för dessa likheter. Men – än sen?
 

Det var ju inte för att rippa en 25 år gammal rocklåt som Sam Smith spelade in ”Stay with me”, det hör vem som helst som lyssnar. Låten är främst ett ganska lysande sätt att lyfta modern pop genom att inkorporera element av klassisk gospel.

Och jag tror verkligen på unge Smith och hans låtskrivarkollegor när de säger att de inte hade hört ”I won’t back down” när de skrev låten. Eller, de kan måhända ha hört den i en radio i en taxi någonstans men frågan är om man ska behöva böta för en omed­veten influens när popmusikens kreativa bränsle alltid varit att låna och sno.

Tom Petty har själv aldrig brytt sig om att särskilt noggrant maskera sin inspiration. Utan till exempel The Byrds hade han kanske aldrig ens hittat sitt sound.

Och ska vi fortsätta snacka möten mellan gospel och pop är Primal Screams gamla signaturmelodi ”Movin’ on up” i hela sin uppbyggnad och atmosfär ett slags kärleksfull parafras på Rolling Stones ”Sympathy for the devil”. På många sätt väldigt mycket mer en ”stöld” än ”Stay with me”. Men just melodin går inte att härleda dit och således blir det svårt för affärsmannen Mick Jagger att stämma skiten ur Bobby Gillespie.

Även om jag tvivlar på att Jagger hade gjort det ändå. För han vet ju hur det fungerar. Det var Stones ofta närmast övertydliga lån från amerikanska blues- och r’n’b-artister som låg till grund till det Stones-sound som så småningom blev helt unikt.
 

Jag försöker inte trivialisera upphovsrätt här, men att jämföra melodier känns i just fallet ”Stay with me” mest lite fyrkantigt och gnidet. Inte minst av en annars så cool katt som Tom Petty.

Följ ämnen i artikeln