Spellistor kan leda till färre popstjärnor

Uppdaterad 2015-07-28 | Publicerad 2015-07-24

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Jakten på den perfekta spellistan har blivit en vetenskap och strömningstjänsterna slåss om att ha flest och bäst listor.

Men vad betyder det för musiken och artisteriet?

När kriget om strömningskunderna hårdnar är spellistor ett av de främsta vapnen. Det gäller att vara bäst på att hjälpa lyssnarna att slippa välja musik själva.

Strömningstjänsterna tar hjälp av speciella program sålla fram matchande låtar utifrån insamlad data om genre, tempo och hur många och vilka som lyssnar. Man följer vilka låtar som är populärast, flyttar och lägger till för att maximera lyssningen. Skivbolagen anställer folk som jobbar specifikt med spellistor och det finns företag med spellistor som affärsidé.

Apple Music satsar på listor som främst fångar upp väldigt specifika musikintressen – listor som ”När doo wop möter rock” eller ”Countrylåtar om att fiska” – ­medan Spotify fokuserar mer på listor som kan passa en viss situation eller känsla.

En av Spotifys populäraste listor, ”Your favorite coffee house” med 1,2 miljoner följare, vill återskapa känslan av att sitta på café och läsa en god bok. Listan är fylld av softa akustiska singer-songwriters med feelgood-texter.

I Wired förklarar Doug Ford, ansvarig för ”music programming” på Spotify, att man i den listan medvetet undvikit kändare artister eftersom det är stämningen som är det viktiga, inte vem som har gjort musiken.

Men fler än en branschkännare menar att just det ­anonymiserade sätt som musik presenteras på i de allt populärare spellistorna kan leda till en popvärld av färre riktiga stjärnor och fler one hit wonders.

Mark Mulligan på brittiska musikanalysbolaget Midia Research skriver i ett blogginägg att när fans inte utvecklar djupare relationer till artister får vi troligen färre akter på arenanivå, vilket förstås skulle vara ett problem för konsertbranschen.

Hur som helst, i veckan har Spotify tagit nästa steg i kampen om spellistorna. Den nya funktionen Discover Weekly levererar varje måndag en ny spellista just för dig, baserad på vad du men också andra användare med liknande smak lyssnar på.

Det är således lättare än någonsin att hitta ny musik. Men är det verkligen mesta möjliga bekvämlighet vi vill ha?

De flesta jag känner tycker ju att musikintresset handlar väldigt mycket om att leta och upptäcka själv.

TIPS Kolla Nöjesbladets musikblogg – nyheter & recensioner

Följ ämnen i artikeln