Pernilla Wahlgren om miljonsuccén: ”Tjänar mycket pengar”

Berättar om framgången – och kontroversiella beslutet om viktminskningsreklamen

Publicerad 2020-01-24

På fem år har hon dubblat såväl sin lön som tillgångarna i sitt bolag till över 22 miljoner kronor.

För Nöjesbladet berättar Pernilla Wahlgren om framgångarna, vad hon gör för pengarna – och varför hon gör reklam för Viktväktarna trots Bianca Ingrossos bulimi.

– Jag måste alltid tänka ett steg längre eftersom jag har en dotter som har haft ätstörningar, så jag vet vad det innebär, säger hon.

135 000 svenskar såg hennes förra show. När den nya, ”Pernilla Wahlgren har hybris” har premiär på Lilla Cirkus i Stockholm på torsdagen är det den första av över 70 inbokade föreställningar över hela Sverige. Tack vare framgångarna med showerna, sin podcast och framför allt realityserien ”Wahlgrens värld” är Pernilla Wahlgren, 52, på toppen av sin karriär.

– Det har nog inte gått så här bra sen jag slog igenom med ”Piccadilly”, säger hon om sitt genombrott som 17-åring när hon debuterade i Melodifestivalen och gjorde karriär som popstjärna.

– Jag är jätteglad för det. Det är lite därför som vi skojar om det och därför heter showen ”Hybris”, där vi driver med att det har gått väldigt bra.

Pernilla Wahlgren

1,6 miljoner i lön

Att just ”Wahlgrens värld” har stor del i framgången lyfts också fram i den senaste årsredovisningen av Pernilla Wahlgrens bolag Piccadill Production AB, där det står:

”Nettoomsättningen har ökat med mer än 30 procent vilket i huvudsak består av den lyckade utvecklingen av tv-serien”.

”Wahlgrens värld” hade premiär i oktober 2016 och Nöjesbladets genomgång av Pernilla Wahlgrens ekonomi de senaste fem åren visar att hon har dubblerat sin lön från 832 000 kronor 2014 till 1 632 000 kronor för inkomståret 2018.

Dessutom har hennes bolag mer än fördubblat sina tillgångar under samma period, från 10,8 miljoner 2014 till 22,2 miljoner 2018. Det senare året gjorde hon också en vinst på 7,1 miljoner kronor i bolaget Piccadill Production AB.

– Jag är stolt över att jag vågar vara stolt över att det går bra för mig. I jantelagen får man inte skryta om att det går bra eller säga att ens barn är begåvade eller duktiga, men jag skryter gärna om mina barn för att jag tycker att de är bra, säger hon när Nöjesbladet för ekonomin på tal.

Pernilla Wahlgren

”Pensionssparar som sjutton”

Vad gör du med pengarna?

– Jag har köpt ett hus i Spanien, det är en jättebra investering. Och jag pensionssparar som sjutton och bränner inte så mycket pengar. Jag kan unna mig en dyr väska, men jag har inget behov av det egentligen. Jag är på en jättebra plats i livet och är tacksam för att det går bra och att jag tjänar mycket pengar. Men det känns mer som att jag tryggar för framtiden än att jag har behov av att sätta sprätt på pengarna eller visa att jag har mycket pengar på nåt sätt.

Förutom skådespelar- och artistkarriären har reklamkampanjer varit en annan återkommande inkomstkälla för Pernilla Wahlgren.

– Jag kan skämta om det, men nånstans är jag ju en influencer även om jag är en äldre influencer. Jag har jättemånga följare på Instagram, jag har haft min blogg i alla år, så det är en del av min affärsverksamhet.

Sedan mitten av 80-talet har hon medverkat i kampanjer för allt från dumlegodis till hårschampo och spelbolag. Hon hade tidigt en egen parfym som såldes hos H&M och frontade där också klädkollektioner.

”Jag gör reklam för mycket”

I bland känns det som att du är med i så mycket att man kan undra om du nånsin tackar nej?

– Jag tackar nej till väldigt mycket. Jag skulle kunna vara med i lekprogram i tv varje vecka, jag tackar nej till väldigt mycket företagsspelningar för att jag inte vill jobba varenda dag, och jättemycket reklam. Jag försöker bara göra långsiktiga samarbeten. Jag gör reklam för mycket, men allt måste vara trovärdigt, annars tackar jag nej.

Att hon nu syns i reklamfilmer för Viktväktarna har väckt uppmärksamhet, främst för att dottern Bianca Ingrosso, 25, varit mycket öppen med att hon har haft ätstörningar. Ändå är det just olika typer av bantningspreparat som hon tar upp som saker som hon inte skulle göra reklam för.

– Jag är väldigt känslig för bantning. Bantningspiller tycker jag inte känns hundra. Jag måste alltid tänka ett steg längre eftersom jag har en dotter som har haft ätstörningar, så jag vet vad det innebär.

Men varför gör du reklam för viktväktarna?

– Jag tycker att det är bra för att det är ingen hets. I min ålder, när man är över 50 så är det svårare att gå ner. Jag vill inte bli supersmal, men jag vill inte gå upp hela tiden. Jag läste på jättemycket innan jag tackade ja och jag tycker att de har ett sunt tänk i att de inte förbjuder något. Jag får äta vad jag vill, men jag får hjälp så jag inte går upp i vikt. Sen kan jag välja om jag vill gå ner också, säger hon.

”Pernilla Wahlgren har hybris” visas Lilla Cirkus i Stockholm till mitten av mars och fortsätter därefter ut på Sverigeturné under resten av våren och hela hösten. Totalt är över 70 föreställningar inbokade.