Även de som inte är där är på plats

Publicerad 2016-06-17

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Sabaton på Sweden Rock Festival i lördags. Foto: Rickard Nilsson

Plötsligt livesänder artisterna som aldrig förr. Facebooks senaste prioritet ger fansen en ny unik närhet till sina idoler.

Det är mörkt, förväntansfullt och den där obarmhärtliga Norje-kylan har precis börjat bita tag i publiken. Framför Sweden Rocks största scen har festivalens besökare samlats för att se årets allra sista headline-artist runda av både kvällen och sommarens största hårdrockäventyr.

Snart går Sabaton på för att genomföra en av sitt livs allra mest känslosamma konserter. Resan som började för 17 år sedan, när de delade ut demoskivor på festivalen med en dröm om att en gång stå på Sweden Rocks största scen, är fullbordad.

Ännu fler fans sitter hemma och misströstar över uteblivna biljetter, en uselt tajmad influensa eller en benhårt oförstående chef.

Ändå får de en smak av att vara på plats. På scenen, precis bakom stridsvagnsdekor och medlemmarnas yviga heavy metal-akrobatik, står en ur bandets crew och filmar och sänder live, rakt ut på Facebook. Fansen kommenterar lyriskt. Någon gnäller över ljudet, men missar förstås poängen helt: Aldrig tidigare har det varit så enkelt för artister att snabbt och enkelt ge fansen en unik och nära inblick i vad som händer. Precis när det händer.

Ett par veckor tidigare sänder Doug Seegers live från ett spartanskt och intimt gig mitt på Götgatan i Stockholm. Nya plattan ska precis släppas och sändningen dansar rakt upp i Facebook-flödet. Smart och enkelt har fansen både fått en streamad spelning med Sverige-favoriten och en, kanske för dem okänd, nyhet om att Seegers har ett nytt album ute.

Facebook Live är en av den sociala mediejättens nyare och mest prioriterade funktioner. Det går att ha många åsikter och farhågor över att de har skaffat sig ännu ett maktverktyg i den nya digitala sfären. Det är en rimlig oro. Men för fans och musikälskare är det svårt att se annat än vinster. Det ska bli enormt spännande att se hur artister kommer att dra nytta av Zuckerbergs live-påhitt. För vi lär se en hel del exempel framöver.

Joacim Forsén

Följ ämnen i artikeln