Spelbolagens besked efter Eurovisionmissen: ”En hel del pengar”

”Inte i enlighet med våra regelverk”

Publicerad 2019-05-22

Resultatet som redovisades i Eurovision song contest var felaktigt.

Det visar sig nu att Sverige landade på en femteplats i stället för en sjätteplats – ett resultat som drabbar även spelbolagen.

– Det är en hel del pengar, säger Ludvig Winberg, corporate communication manager på Paf.

Efter påtryckningar från Nöjesbladet har Eurovision song contest-arrangören EBU gått ut och meddelat att fel poäng delades ut under lördagens final av musiktävlingen.

Detta innebär bland annat att Sverige klättrar från en sjätteplats till en femteplats och att Norge petas ner en placering.

För den som satsade pengar på slutresultatet kan detta innebära en minst sagt trevlig överraskning.

– Som jag har förstått det har det varit en hel del spel på Eurovision, så det här kommer innebära en hel del pengar för en hel del personer. Men vi kommer betala ut det enligt det nya resultatet, säger Ludvig Winberg, corporate communication manager på Paf.

Får behålla sina pengar

Att de som redan har fått sina pengar utbetalade på något sätt skulle drabbas är inte aktuellt.

– Vi kommer inte att rulla tillbaks dem. De lyckades enligt det officiella resultatet, då får de behålla sina pengar.

Enligt Ludvig Winberg tar spelbolaget EBU:s miss med ro och menar att det helt enkelt är sånt som händer.

– Jag antar att de haft goda avsikter.

”Vi kan leva med det”

Även Betsson ger samma besked – både de som har satsat på det tidigare, felaktiga resultatet och på det nya, korrekta resultatet får sina pengar.

– Det är egentligen inte i enlighet med våra regelverk, men vi brukar ändå gör så för att tillgodose kundens bästa, säger Pontus Lindwall, vd på Betsson.

Han menar att den här typen av misstag sker ytterst sällan.

– Så vi kan leva med det. Skulle det hända en gång i veckan skulle man behöva vara lite mer strikt.

På Bet365 är svaret aningen mer kryptiskt.

– Vi kommer fastställa alla spel i och med de regler vi har, säger en kundtjänstanställd på spelbolaget som inte vill uppge sitt namn.

Följ ämnen i artikeln