Nu satsar tv-bolagen på lycklig kärlek

Ann Edliden/TT

Uppdaterad 2023-02-09 | Publicerad 2023-01-18

Flörtar i bastun, på timmerflotte och bland pensionärer. Vårens tv-tablå är fylld av potentiella kärleksmatchningar.

– Svenskarna börjar bli mer öppna för att söka kärleken i tv, säger nöjesredaktören Helle Schunnesson.

I takt med att nya strömningstjänster lanseras behöver de också fyllas med innehåll. Det är en av anledningarna till att fler och fler dejtingprogram ser dagens ljus, tror Helle Schunnesson. Hon är till vardags redaktör på Elle och programledare för SVT:s ”Kärleksrådet”, ett eftersnacksprogram till ”Gift vid första ögonkastet”.

– Rent krasst är reality ganska billigt att producera. Du kan hitta 20 personer, skicka iväg dem till ett exotiskt ställe och så blir det förhoppningsvis bra tv, säger hon.

”Bra tv” har i realityvärlden länge inneburit fylla, sprit och sex. Men det har skett ett skifte mot mjukare värden, något tv-bolagen inte är sena att försöka slå mynt av.

– Vi rör oss bort från förnedrings-tv. Dels har tittarna tröttnat, men deltagarna har också fått egen agens, och kunnat uttala sig om hur inspelningarna ofta har skett under hemska förhållanden. Tv-bolagen ser en feelgood-aspekt i kärleksreality, det finns något mysigt och snällt i det.

Försöker förnya

Strax efter jul hade ”Heta hjärtan” premiär på Amazon Prime. Där ledsagar före detta ”Paradise hotel”-deltagarna Anna Pankova och Kristian Täljeblad deltagarna in i bastun – där dessa ska dejta.

Programmet har hittills inte gjort mycket väsen av sig, men det har däremot ”Hotell Romantik”, där pensionärer paras ihop på ett alphotell. Efter bara två avsnitt diskuterats programmet redan flitigt i krönikor och sociala medier.

SVT har hittat ett koncept att bygga på för framtiden, säger Helle Schunnesson.

– Branschen försöker hela tiden förnya genren – med varierande resultat. Om man hittar en nisch, till exempel med pensionärer som dejtar eller som i Netflix ”Love on the spectrum”, där folk på autistspekrat hittar varandra, kan det vara en framgångsfaktor. Det gör något med en som tittare, att programmen tar de här människorna på allvar. Man blir berörd.

Men hur många realityserier om sökande singlar finns det egentligen plats för? Förmodligen kommer en del koncept att gå i graven direkt, när konkurrensen om tittarnas uppmärksamhet hårdnar.

– Ett program som ”Naked attraction” blev det jättemycket förhandssnack om. Folk som ska bedöma varandras nakna kroppar innan de dejtar har något slags chockfaktor, men hur många såg egentligen mer än ett avsnitt? Det är kittlande men inte så intressant tv, säger Helle Schunnesson.

En stor del i att det har blivit allt mer populärt att se riktiga människor dejta torde vara att kärlekskulturen har förändrats drastiskt de senaste tio åren med dejtingapparnas intåg.

– De gör att det kan kännas som att man är med i ett eget dejtingprogram. Från att det har varit ganska tråkigt att dejta i Sverige så kan alla leva ett ”Sex and the city”-liv och dejta flera samtidigt, säger Helle Schunnesson.

Sverige litet

Det finns också ett större intresse för kärleksrelationer ur ett psykologiskt perspektiv.

– Om man själv kämpar med att försöka förstå dejtingvärlden kan det vara skönt att se andra kämpa och misslyckas. Det är mer vanligt i dag att prata om anknytningsteorin eller olika kärleksspråk och intressera sig för psykologin bakom dejting. Ju mer man grottar ner sig i hur relationer fungerar, desto mer vill man se. Kärlek är ett kul ämne.

Samtidigt kan det vara svårt att hitta kärleken just i tv. Sverige är trots allt ett litet land.

– Det blir ofta tveksamma matchningar och det måste ju bero på att utbudet är så mycket mindre här än i exempelvis USA. Samtidigt, ju fler man ser att det funkar för, desto fler vanliga människor söker. Från början var det otroligt pinsamt och konstigt att nätdejta, men nu är det vanligt att träffa någon på det viset.

Följ ämnen i artikeln