Ge mig en hederlig Kevin Costner i stället

Nu har vi ”utmanat västernfilmen som genre” i 60 år

Kevin Costner i ”Horizon”.

KRÖNIKA. När ambitionen att dra ner brallorna på västerngenren blir lite för utstuderad är det lätt att drömma sig bort till Kevin Costners nya mastodontprojekt.

Den klassiska berättelsen om västernfilmer är att till en början fanns bara cowboys och indianer. Den vite mannen var en hjälte, de bruna ”vildarna” var farliga. Först på 1960-talet började man tänka om, i och med att Hollywood förändrades, och plötsligt var saker och ting inte svart och vitt längre.

Riktigt så enkelt är det inte. Rasismen har varit en tydlig del av västerngenren och visst är det lätt att tänka på de gamla filmerna utifrån ett perspektiv som liknar en barnlek, pang-pang och pilbåge. Men filmerna utmanade mytologin på ett tidigt stadium.

Redan på 1930-talet började hjälterollen i västernfilmer kompliceras. Där har ”Westward ho” (1935) pekats ut som en föregångare. John Wayne spelar ledaren för en grupp män som har tagit lagen i egna händer. Vad är rätt och fel?

Revisionistisk västern det nya normala

Under de följande tre decennierna utvecklades de här första psykologiserande försöken till att helt övergå till en attityd som går ut på att ifrågasätta, parodiera och experimentera med de amerikanska västernmyterna.

Den så kallade revisionistiska västern är det nya normala, kan man säga. Nu är det är svårt att komma undan med att säga att man utmanar genren. Vi har trots allt inte gjort annat i 60 år nu.

”The settlers”.

Denna helg är det biopremiär för ”The settlers”, en film om Chiles och Argentinas mörka förflutna. Filmen handlar om ett folkmord som skedde i början på 1900-talet. Regissören Felipe Gálvez Haberle vill samtidigt smula sönder västernfilmen, som han i intervjuer kallar för ”propaganda”.

Tyvärr är det ett lite sökt, närapå irrelevant, inslag i filmen i form av en lejd Texasgubbe som deltar i dödandet av urbefolkningen. En bifigur som inte tillför så mycket.

Andra delar av ”The settlers”, inte minst budskapet om de människorättsbrott som har sopats under mattan, är betydligt starkare.

Comeback som västernregissör

Nu för tiden är det Kevin Costner som framstår som den traditionella västernfilmens största symbol eller försvarare. I sommar är han aktuell med ”Horizon”, ett epos uppdelat i två biofilmer. Det blir hans stora comeback som regissör i genren, efter utmärkta ”Open range” (2003).

Av allt att döma kommer Costner inte att bryta ny mark i genren. Det behöver han heller inte. Det är tillräckligt svårt att få till bra kvalitet i övrigt.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln