TV 4 smällde ihop ’Idol’ och ’Talang’ – & brände budgeten

Publicerad 2012-09-09

Nöjesbladets Martin Söderström om premiären av ”X factor”

Alla tar i från tårna.
Andreas Carlsson hinner säga "fantastiskt" inom 5 minuter.
Är det "Idol" som är tillbaka?

Martin Söderström.

Den svenska talangsåpan mår inte bra.
Det räcker med att titta på de senaste årens försök för att inse det.
"The voice" var inte bara dåligt – tittarmässigt var det ett jättefiasko för TV4.
"Idols" sista säsong blev den svagaste i programmets historia.
"True talent" i TV3 floppde så hårt att kanalen ännu inte hämtat sig från tittarnas örfil.
Och inte en ny storstjärna så långt ögat når.
 

Förutsättningarna får ”X factor” kunde alltså vara bättre. Och det känns allt svårare att blunda för känslan att talangtåget lämnat stationen verkligheten för länge sedan.
"Har vi inte sett det här förut. Det är klart att vi har", säger David Hellenius själv mindre än en minut in i programmet.
Och det är ju det vi har.
Vad som annonserats som en nystartsraket från yttre rymden känns ganska snart som gårdagens middag micrad i en matlåda. Inget fel på maten i sig. Men den gjorde sig ändå klart bättre när den var nylagad och fräsch.

Men vad är då egentligen nytt med ”X factor”?
Allt är indelat i fyra kategorier: Killar, tjejer, grupper och folk över 25. Auditions görs inför publik. Alla tar i från tårna.
Hur känns det då?
Ansträngt. TV4 har bränt en årsbudget på den (parodiskt) pampiga inledningen. Slår väldigt hårt på en onödigt stor trumma. Hade jag haft lite sämre smak hade jag säkert fått gåshud.
För i verkligheten är "X factor", om man ska koka ner det till väsentligheterna, som om man slagit ihop ”Idol” och ”Talang” och strösslat lite extra cash över dekorbyggena.
Mer är det inte. Inte mindre heller. Det är vad det är och det är det som är problemet.
Så är "X factor" räddningen? Eller en sista desperat dödsryckning?
Jag vet fortfarande inte.