Marianne Mörck om ”Casanova” i Ystad: ”Det är inavel”

Satsar på ”vansinnig” operett med Rickard Söderberg

Publicerad 2023-06-14

”Casanova” på Kammaropera Syd.

Kammaropera Syd satsar på inavel i sommar.

Casanova ska förlusta sig på Ystads teater.

– Vi försöker göra ”Casanova” nära. Hålla den nära samhällsutmaningar som vi har vad gäller könsmaktsordning, humanism, mångfald och klimat, säger Rickard Söderberg.

Han är eldsjälen som skrivit både librettot och manuset – samt spelar huvudrollen. I runt tio år har han kämpat för att operetten ska få ta plats.

– När vi började var det ingen som gjorde operett. Men nu, tack och lov, har både Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo tagit upp operetten igen, vilket är underbart, säger Rickard Söderberg.

– Operett är ju en så oerhört speciell konstform. Man måste sjunga som en operasångare, vara lika rolig som en farsskådespelare och måste kunna lika mycket teater och dans som en vanlig skådespelare. Det gör det också mer utmanande. Så för att det ska bli så bra det kan bli måste jag ha med de bästa.

Marianne Mörck.

Marianne Mörck: Det är inavel

En av dem är sångerskan och skådespelaren Marianne Mörck som varit med i flera av uppsättningarna.

– Ulla von Höpken, den mycket äldre, som har med sig sitt barn, Ulla den äldre, och sitt barnbarn, Ulla den yngre. Det visar sig att jag har fött ett barn, Ulla den äldre, som har Casanova som pappa. Och det barnet har legat med sin pappa och fött en dotter som väntar barn med sin pappa. Så det är inavel, och alla älskar Casanova, säger hon.

Att flänga runt på en operettscen kan kräva sin man – och kvinna.

–  Jag sa till Richard att jag, nu är jag 74, vet jag inte om jag kan springa på Ystads sluttande scen mer. Det är upp och ner och ut och in. Och rösten också, jag pensionerades för 20 år sedan just för röstens skull. Då sa han: ”Du får en massa repliker så kan du vara med i någon final och så sätter jag dig i en rullstol”. Han kommer på nu att golvet i Ystad är sluttande – då blir det fars, säger Marianne Mörck.

Rickard Söderberg.

”Casanova drivs av libido, girighet, egoism, kåthet på pengar”

På scen finns också 38 operasångare som handplockats av Rickard Söderberg.

– De längtar ju till Rickards skapelse. På 1700-talet är glädjehus, bödlar – och ifrågasatt prästerskap. Och det finns ju namn som Bajamaja. Alla älskar ju detta, för det är så galet. Men det är den tiden som vi skapar, eller hur? säger Marianne Mörck.

Vad har en gammal 1700-talsälskare att säga oss här i tjugoförsta århundradet?

– Ingenting har hänt sen dess. Casanova drivs av libido, girighet, egoism, kåthet på pengar. Och om vi tittar på hur världen ser ut i dag så drivs den fortfarande av samma egoism och girighet, säger Rickard Söderberg.

Fotnot: ”Casanova spelas på Ystads teater 30 juni–9 juli i sommar.