Zandra Lundberg: När jag ser en trend är den redan på tv

”Den känslan”Henrik Schyffert var en av de första att använda trenden ”den känslan”. Då gjorde han det på Twitter – nu har han och Johan Rheborg tagit steget över till att använda trenden i ”Allt faller”.

Ni vet när man tittar på ”Allt faller” i TV4 och inser att allt är baserat på en Twitter-trend som var populär för några år sedan.

Den känslan.

Zandra Lundberg.

Jag har en trendspaning!

Tror jag.

Det är inte så jävla lätt det där, man inbillar sig att man ser en trend, kanske är det fyra personer i matbutiken som har gummistövlar och så tror man ”aha, gummistövlar är en trend” men sen när man små­gnolande öppnar första bästa blaska så är det inte alls gummi­stövlar som är en trend utan myggjagare och så sjunker ens ostbågshållning ytterligare en aning och det är bara att inse att man är en krake med trendtentakler som inte alls är ”där ute”.

Med det sagt tror jag mig ha uppfattat två trender i sociala medier:

1 Folk som går in och ur Facebook och Twitter. Vuxenmotsvarigheten till att en tonåring skriker och smäller igen en dörr. Först hotar man att man minsann ska GÅ UR Facebook med någon luddig förklaring om att man är så ”trött på allt skitsnack” eller ”vill känna sig fri” och så tar det väl någon vecka eller så innan personen är tillbaka i flödet igen, något skamsen.

2 Det börjar bli något år sedan nu, men ett tag var det OERHÖRT populärt att avsluta sina uppdateringar med ”den känslan”. Man skriver exempelvis ”När man skriver kuk i stället för kul till mormor. Den känslan” eller ”När chefen rycker upp toadörren man glömt att låsa. Den känslan”.

Jag läser mig till att Henrik Schyffert var en av de första med ”den känslan”-trenden. För två år sedan twittrade han bland annat ”När man köpt biobiljetter till 11-åringen och hans polare till Tron 3D kl 18:15 och man inser nu att man köpt dem till Västerås. DEN känslan”.

Och plötsligt, när jag sitter och känner att mina tentakler kanske är rätt ”där ute” ändå, fylls jag av insikten att Schyffert och de andra som knåpat ihop den nya fantastiska serien ”Allt faller” har tagit ”den känslan”-trenden vidare till tv.

Se bara på de två första avsnitten som visades i torsdags:

”Ni vet när man lagt mobilen på sin döda pappas kropp för att spela en låt och Spotify går offline. Den känslan”.

”Ni vet när man är så jävla ledsen och får ett glättigt reklamerbjudande per sms. Den känslan”.

”Ni vet när man måste för­klara för någon med Downs syndrom varför man skämtat om Downs syndrom. Den känslan”.

Jag vet inte.

Det här kanske inte alls är någon trend. Det kanske är som med myggjagarna och gummistövlarna. Och så har jag skrivit en trendspaning om en trend som inte alls tagit sig till tv.

Den känslan.

Nöjesveckan i +

Saxat från bloggen

Lars Lerin.

Jag köpte Johannesört-te i går på hälsokosten. Hälsokoster alltså, de är inte kloka. 50 spänn kostade det! De kan ju sälja vad fan som helst till muppar som mig. Nu köpte jag det bara för att det stod att det ”lindrar oro och nedstämdhet”. Drack en kopp före sänggående och jag vet inte, det kan ju vara placebo, men jag tyckte man blev lite avdomnad i kroppen av’t.

I alla fulla fall, med teet kommer en bipacksedel, vilket ju är jätteroligt. Bipacksedel till några tepåsar! Jag skrattade väldigt mycket åt punkten ovan. Fatta att ringa ambulans för att man druckit för mycket johannesört: ”Jag tror jag svävar mellan liv och död här.”

Saker jag verkligen, verkligen skulle vilja ha just nu:

En iskall dry martini.

Ett badkarsbad hemma hos mamma på Åland. Gärna ackompanjerat av något sommarprat (när jag var hemma under julen lyssnade jag på konstnären Lars Lerins, helt fantastiskt! En story så gripande att man baxnar!).

Sprängfyllda matkassar på köksbordet så att det bara är att ställa sig och laga middag någon timme eller två samtidigt som man lyssnar på exempelvis Spotifyplaylisten ”Sigges bästa låtar”.

Naglar och hår som klipper sig själva.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln