Svenska klädskaparna som gör kometkarriär

Uppdaterad 2012-09-17 | Publicerad 2012-09-16

Altewaisaome – svårt att uttala?

Det är bara att vänja sig.

Efter att kronprinsessan Victoria visat vägen kommer vi garanterat få se mer av Modesveriges nya älsklingar.

De hann knappt landa efter den senaste Milanoresan innan det bar av till New York. Randa ­Saome andas snabbt i telefonen.

– Vi har jättejättefullt upp. Jag håller på och fixa produktionsleveranser som vi har deadline på, de måste i väg.

Frågorna som hon och Natalia Altewai till slut går med på att svara på över mejl förblir obesvarade.

Deadline, deadline, deadline.

Det här är tjejerna som inte hört ­talas om semester, som bor på jobbet och ­sover i skift när arbetet är som mest ­intensivt.

Framgång efter framgång

De två 27-åringarna startade det ­egna märket, som alltså är en sammanslagning av deras efternamn, för tre år ­sedan och slog igenom med buller och bång under modeveckan i februari ­förra året. Sedan gick det undan.

Modebloggare poserade i deras kläder, snacket gick, två unga tjejer med bas i Malmö var helt plötsligt hetast av alla bland Stockholms modeelit.

– Första året reagerade alla: ”Shit, ­vilka är det här?” Nu är det alltid någon som syns i deras kläder på mode­galorna, ­säger Aftonbladets mode­expert Nina ­Johansson.

Förra året utsågs de till årets nykomling på Ellegalan, de vann också Max Factors modetävling vilket gjorde att de fick öppna modeveckan i Stockholm i februari i år. Framgångarna har fortsatt att avlösa varandra och under ­Polarprisutdelningen för två veckor ­sedan gjorde kronprinsessan Victoria succé på röda mattan i gult linne och kjol från Altewaisaome.

Fans i alla åldrar

Victorias klädval hyllades som en ­positiv överraskning av modeexperterna.

– Victoria är inte känd för att sticka ut trendmässigt. Det här är ett märke som de flesta svenskar inte känner till, säger Nina Johansson.

Deras kläder säljs bland annat i Italien, Hongkong, Australien, USA och Kuwait. Kunderna på webbshopen är spridda över världen.

De har fans i alla åldrar och en av ­deras trognaste köpare ska enligt uppgifter vara en kvinna i 70-årsåldern som köper allt i deras kollektioner.

De beskrivs som ”det mest spänn­ande som hänt svenskt mode på länge”.

Kyligt första möte

Allting började i Milano för åtta år ­sedan. Randa och Natalia som då var 19 år flyttade till modestaden från hemmen i Tumba respektive Malmö direkt efter gymnasiet. Båda hade en dröm om att arbeta som modedesigner.

De hamnade bredvid varandra i bänkraderna på modeskolan Instituto Marangoni. I en intervju med DV Mode har de beskrivit första mötet som kyligt, men redan efter en vecka hade de unga svenskorna funnit varandra.

De flyttade ihop och jobbade med skoluppgifterna tillsammans. Redan då var ambitionerna höga och tempot ­intensivt.

– Ibland fick vi sova i skift, berättade Natalia Altewai för tidningen DV Mode.

Efter den fyraåriga utbildningen stannade de kvar i Milano. Randa arbetade med broderier åt märken som Valentino och Gucci och Natalia fick jobb som väskdesigner hos Etro.

De lärde sig klassiskt modeskapande från grunden. Men hela tiden levde drömmen om ett eget märke. 2009 gjorde de slag i saken.

Lever på nudlar

Det var slumpen (och ekonomin) som förde dem till Natalias hemstad Malmö. Nu nämns det inte sällan som en av hemlig­heterna bakom deras framgång.

De bestämde sig för att satsa fullt ut på en gång, med egen butik, kollektion och visningar. Deras familjer har varit, och är, ett stort stöd. Så sent som i februari avslöjade designerduon att de än så länge inte har plockat ut någon lön.

– Vi lever på nudlar och våra föräldrar, sa Natalia Altewai i en intervju med Sydsvenskan.

Föräldrarna med bakgrund i Polen, ­Jemen och Libanon har gått in som finans­iärer. En dag hoppas döttrarna kunna försörja dem.

– De säger bara: ”Låt oss inte hamna på ålderdomshem”. Det är allt de vill ha, tänk vilka fina föräldrar, sa Natalia Altewai till Dagens Industri, tidigare i år.

Emilia de Porets favorit

Deras klädkollektioner beskrivs som ”osvenska” eller ”internationella” med omsorg om material, skärningar och detaljer. De säger själva att de tagit det bästa från två världar: det minimalistiskt och funktionellt svenska och den italienska känslan för färger och detaljer.

– De tävlar med vilket internationellt designermärke som helst, säger fashionistan och artisten Emilia de Poret som är ett av designerduons största fans.

Just nu befinner sig de unga Malmöborna i New York för att träffa leverantörer. Ingen verkar tveka om att det bara är en tidsfråga innan de slår igenom på allvar internationellt.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln