Manifestation till popmusikens ära

Det må gå att se Record Store Day som en fest för reaktionära vinylnördar.

För mig är det mer än något annat en underbar liten manifestation över hur mycket popmusik faktiskt kan betyda.

Jag vill inte riktigt tänka på hur många timmar av mitt liv som jag har lagt på att leta vinylskivor. Offrat tyskalektioner på att hinna först in på skivreor, hukat över gamla dammiga original med Television och T Rex på otaliga skivmässor och organiserat skivstudiecirklar för att finansiera missbruket.

Riktigt illa var det på gymnasiet i slutet av 80-talet och åren strax ­efter. Sedan började jag skriva om musik och då växte i stället Ivar-­hyllorna med cd ohälsosamt fort. ­Bekvämligheten i cd:n, och inte minst det exploderande utbudet, vann över det där tidigare så viktiga i att ha Stones ”Let it bleed” på förstapressning i åtminstone VG+-skick med den bifogade postern intakt.

Och även om jag förstår att det är det anonyma i downloads och streaming som får vinyl att växa igen har jag ändå lite svårt att ryckas med när kollegorna Larsson och Persson förlorar sig i diskussioner om den överlägsna känslan i 60-talets amerikanska omslagspapp.

Ett fall av ”been there, done that” anar jag. Om än med viss sorg i hjärtat.

Men i morgon är jag med dem ute bland vinylbackarna, för då är det Record Store Day och det handlar givetvis om mycket mer än chansen att få köpa en limiterad, specialpressad Paul Weller-sjua.

Record Store Day är inte minst en älskvärd hyllning till det passionerade musikintresset, oavsett hur man föredrar att lyssna.

Årets upplaga ser dessutom ovanligt lovande ut. I Stockholm gör akter som First Aid Kit, Weeping ­Willows, Jenny Wilson, Rival Sons och självaste Nick Lowe skivbutiksspelningar. Excellenta Bäddat För Trubbel spelar i både Lund och Malmö och i Göteborg kavlas dagen ut till en hel helg med bland andra Kristofer Åström och Ebbot Lundberg på scen.

Och mängden nypressade exklusiva vinyler är minst sagt imponerande. Bruce Springsteens ”American beauty”-ep, Per Gessles första singelsmakprov från ­höstens arkivbox, Stina Nordenstams albumklassiker ”And she closed her eyes” och singeln där Tracey Thorn tolkar låtar av Nick Drakes mor Molly är bara några ­klenoder värda att hänga på låset för.

Lyssna på …

”LUFTEN BOR I MINA STEG” (HÅKAN HELLSTRÖM)

Håkans gamla vis-ep dyker åter upp på ­Record Store Day.

”OH MEN” (TIM BURGESS)

Även Charlatans-mannens fina nya singel finns till salu i morgon, skriven av Kurt Wagner från Lambchop minsann.

Följ ämnen i artikeln