Ingen lösning i konflikten mellan Viaplay och Telia

Viaplay: Telia vill inte betala så vi släcker vid midnatt

TT

Uppdaterad 2022-10-13 | Publicerad 2022-09-30

Linköpings Stina Lennartsson och Linköpings lagkapten Olga Adela Ahtinen jublar efter en match i damallsvenskan som Telias kunder nu ser ut att gå miste om. Arkivbild.

Ingen lösning finns i sikte i konflikten mellan Telia och Viaplay. Därmed ser en miljon Teliahushåll ut att bli av med en rad tv-kanaler på lördag.

– Telia vill inte betala så vi släcker vid midnatt, säger Viaplays kommunikationschef Roberta Alenius.

Det betyder att Telia, som distribuerar tv till en miljon svenska hushåll, går miste om tv-kanaler som TV3, TV6 och TV10 samt populär sport som Premier League, damallsvenskan, världscupen i längdskidåkning och NHL-ishockey.

– Vi sträckte ut en hand senast i tisdags för att våra kunder inte ska handla i kläm och med avsikt att fortsätta förhandla under oktober. Vi kom med ett konkret och generöst erbjudande där Viaplay skulle få mer betalt för oktober än någon annan månad, de skulle också kunna sända Uefa, Champions League, till sina kunder under samma period, men de tackade nej, säger Telias pressansvariga Roija Rafii som lägger ansvaret på Viaplay:

– Det var de som lämnade förhandlingsbordet för två veckor sedan. Vi har försökt in i det sista.

Viaplay.

Viaplays kommunikationschef Roberta Alenius menar att låsningen är Telias fel:

– Det som hände var att en person på Telia skickade ett SMS till en person på Viaplay, det är helt oseriöst. Om man menar allvar lyfter man på luren, säger Roberta Alenius.

– Om man är Teliakund är det är dags att börja se sig om, det finns andra alternativ.