Spotify gjorde heta artisterna mossiga

Mossig Byrne.

Vi brukade se både Thom Yorke och David Byrne som modernt tänkande visionärer.

I debatten om streamad musik påminner de plötsligt om nostalgiska gamla gubbar.

Först var det Radiohead-mannen Thom Yorke som i somras gick ut och deklarerade att han tog bort sitt Atoms For Peace-album från Spotify, i protest mot streamingtjänstens låga ersättningsnivåer. Dessa skulle göra det svårare för nya artister att kunna etablera sig och i en förlängning vara en fara för hela musikbranschen, menade han.

Lagom till Spotifys femårsdag förra veckan deklarerade även David Byrne i en The Guardian-artikel att han skulle dra bort så mycket av sin katalog som möjligt från Spotify av liknande skäl.

Yorke och Byrne hoppas förstås att fler artister följer efter och att det på så vis ska gå att sätta press på skivbolagen och streamingtjänsterna.

Det är en lovvärd ambition men jag tvivlar på att särskilt många kommer att haka på.

Publiken har nämligen redan valt streaming. Det är på Youtube, Spotify och liknande tjänster som en väldigt stor del av musiken primärt konsumeras i dag, och kurvorna stiger.

Man riskerar mer på att inte vara med än på att vara det.

Streamingtjänster är fortfarande långt ifrån fulländade men utvecklingen kommer inte att backa, för det har den aldrig gjort. Och nya artister utgår i stället från nuvarande förutsättningar.

I en mycket intressant artikel i magasinet Filter beskrev journalisten Niklas Strömberg hur unga svenska artister som Ansiktet, Maskinen och Kapten Röd trots begränsad uppmärksamhet från medierna lyckades generera spelningar och intäkter via Spotify dels genom att förstå hur dagens musiklyssnare fungerar och dels genom att skära bort så många mellanled mellan sig och lyssnarna som möjligt. Vilket är betydligt enklare nu än när det handlade om att lyckas ta sig igenom ett nålsöga och få äran att ge ut en cd för ett stort skivbolag.

Och, som Gang Of Four-basisten Dave Allen skriver i ett väldigt läsvärt svar till Byrne, varför hoppar han och Yorke bara på Spotify när Youtube är en betydligt större aktör och där en stor del av musiken läggs upp utan att någon tjänar ett öre?

Att dra bort sin musik från Spotify handlar nog lika mycket om att sörja en svunnen tid i sin egen karriär som om någonting annat.

Följ ämnen i artikeln