Julmusik är dörren till helvetet

Markus Larsson listar jullåtar att utrota

Bjällerklang, bjällerklang...

Nu börjar julen på allvar.

Välkommen till helvetet.

Enligt statistik från Spotify ökade lyssningen av julmusik i fjol med 350 procent vid första advent, globalt sett.

Det lär inte vara annorlunda i år.

Enligt samma statistik är Sverige en av de värsta tomtesyndarna.

Vårt land är trea på listan över vilka länder som strömmar mest julmusik. Om man jämför hur stor del av kakan julmusiken har av det totala lyssnandet i december är det bara tvåan Norge och ettan Island som slår Stig Helmers hemland.

Har du någon gång undrat varför du inte kan få Mariah Careys ”All I want for Christmas” ur skallen?

Var inte orolig. Du är inte galen.

”All I want for Christmas” är inte bara den mest strömmade jullåten på Spotify. Den är också det populäraste bjällerklanget i Sverige.

Du kan från fly från mycket, inklusive dig själv, men du kan aldrig komma undan julmusiken.

Det finns två saker som kommer att överleva undergången:

Kackerlackor och ett exemplar av ”Absolute Christmas”.

Det är dock mest synd om människor som jobbar i butik. I veckan släppte Handelsanställdas förbund rapporten ”Musik i butik” där drygt 2000 anställda svarade på hur de upplever musiken på deras arbetsplats. En tredjedel ansåg att julmusiken är påfrestande.

Att stå och jobba i samma musikaliska snöblask åtta timmar per dag i över en månad måste vara ohälsosamt. En person i rapporten kallade julmusik för tortyr.

Och, visst, efter en månad tillsammans med ”Feliz Navidad” kan nog de flesta erkänna precis vad som helst för att slippa höra eländet en gång till. Man kan föreställa sig hur amerikanska och ryska säkerhetstjänster sitter och antecknar och nickar gillande.

Men julmusik behöver inte vara ett irriterande tra la la. Spellistorna måste nödvändigtvis inte innehålla samma gamla vanliga sås.

Missuppfattningen att högtidens ljudspår ska vara glatt och pepp borde bekämpas överallt.

Det finns alternativ.

Men vanans makt är stor. Något säger mig att Darlene Loves ”Christmas (baby please come home)” inte lyckas med att bli den populäraste jullåten av alla i år heller.

Jag misstänker även att Neko Cases underbara cover på Tom Waits ”Christmas card from a hooker in Minneapolis” knappast kommer att ersätta Mariah Carey på Åhléns.

Julmusiken behöver kanske en motsvarighet till Anticimex – ett företag som bekämpar den värsta ohyran för öronen.

I så fall kan de börja med att pricka av låtarna på listan här intill.

Utan dem låter julen bättre.