Experten: Domen ökar pressen på influencers

Uppdaterad 2018-02-01 | Publicerad 2018-01-31

Domen mot ”Kissie” är den första mot en influencer efter inlägg i sociala medier.

Advokat Erik Ullberg, expert på marknadsföringslagstiftning, tror att den ökar pressen på andra influencers.

– Här blir det tydligt att det kan bli konsekvenser, säger han.

På onsdagen kom Patent- och marknadsdomstolens dom mot bloggerskan Alexandra ”Kissie” Nilsson, 26. I domen framgår det att hon gjort två reklaminlägg i sin blogg och på sitt Instagramkonto utan att det var tillräckligt tydligt att det handlade om marknadsföring.

Domen har varit efterlängtad då något liknande fall inte har prövats tidigare. ”Kissie” är alltså den första influencern i Sverige som döms i domstol för ett inlägg som gjorts i sociala medier.

Advokat Erik Ullberg finner det intressant att det inte väcktes talan mot företaget vars produkt marknadsfördes i inlägget, samt att influencernätverket Tourn AB frias på alla punkter.

– Konsekvensen är att influencern står främst i ledet och får som enskild aktör, kommersiell förvisso, ta hela ansvaret, säger han.

Tror på överklagan

På sätt och viss tycker han att det är rimligt, eftersom influencern har den yttersta kontrollen över själva formuleringen av inlägget.

Nu tror han att domen väntas öka pressen på andra stjärnbloggare och instagramkändisar, som måste vara tydliga med vad som är reklaminlägg framöver.

– Så är det ju rimligen. Här blir det tydligt att det kan bli ekonomiska konsekvenser och vitesförbud om du inte följer reglerna. Tidigare har det inte funnits domstolsavgörande som slår fast det. Lagen har funnits innan men den reella risken om vad det kan innebära blir tydligare nu.

Erik Ullberg tror inte heller att det sista ordet är sagt angående ”Kissies” inlägg.

– Vill man ha ha ett starkt prejudikat så är det naturligtvis av vikt att det är en domstol så högt upp som möjligt fattar beslut. Min gissning är väl att det överklagas av en eller flera parter.

Följ ämnen i artikeln