Miljonförlust för Hannah och Amanda

Omsättningen minskade med 40 procent för uppmärksammade mediesystrarna

Uppdaterad 2019-09-21 | Publicerad 2019-08-01

Hannah Widells och Amanda Schulmans satsning på skönhetsalonger har lett till miljonförlust.

För första gången på åtta år visar systrarnas bolag röda siffror.

– Det är rätt enkelt egentligen, jag och Amanda jobbade med vår startup förra året men nu är vi tillbaka och nu går det jättebra för Perfect Day, säger Hanna Widell till ekonomisajten Breakit.

Hannah Widells, 44, och Amanda Schulmans, 39, bolag Perfect Day går med miljonförlust. Systrarna inledde förra året en storsatsning på skönhetssalonger, men fick aldrig snurr på affärsidén och tvingades först låta 15 frisörer sluta och därefter lades hela satsningen ner.

Nu visar årsredovisningen för Perfect Day att satsnignen stått systrarna dyrt. Omsättningen minskade med nästan 40 procent, från 64,6 miljoner kronor 2017 till 41 miljoner förra året, skriver ekonomisajten Breakit.

Förlust med 2,2 miljoner

Dessutom slutade bolagets resultat med förlust på 2,2 miljoner kronor. Det är första gången sedan bolaget startades för åtta år sedan som man gått med förlust. 2017 landade vinsten på 700 000 kronor och året dessförinnan på 3,3 miljoner kronor.

Amanda Schulman och Hannah Widell.

I Perfect Days förlust ingår heller inte satsningen på skönhetssalonger, de ägs till 39,5 procent via ett externt bolag som inte räknas in i Perfect Medias omsättning och resultat, uppger Breakit.

Enligt Hannah Widell beror fiaskosiffrorna på att hon och systern lagt fokus på skönhetssalongerna.

”En felsatsning”

– Det är rätt enkelt egentligen. Jag och Amanda jobbade med vår startup förra året men nu är vi tillbaka och nu går det jättebra för Perfect Day. Att vi växer så snabbt är också ett tecken på att poddmarknaden har lyft. Det visar ju inte minst Spotifys stora intresse vilket är superkul, säger hon till Breakit.

Också Perfect Days vd Karolina Roslund ger en liknande bild till sajten:

– Hannah och Amanda lade sitt fokus på de andra bolagen och det drabbade vår kärnverksamhet. Skönhetssalongerna var en felsatsning som vi nu håller på att lägga ner, säger hon till Breakit.

Följ ämnen i artikeln