Ilskan mot ”Disney on ice” efter biljettkaos: ”Vilka barns drömmar väljer man att krossa?”

Svarar på kritiken: ”Gjort allt vi kan”

Publicerad 2022-01-09

Hundratals biljettköpare riktar hård kritik mot ”Disney on ice”.

Arrangörerna anklagas för att alldeles för sent ha meddelat om biljettändringar och avbokningar för att anpassa sig till restriktionerna.

– Vi känner oss besvikna, säger Madelene, mamma till två barn som fick sina biljetter avbokade.

– Vi har jobbat enormt mycket med det här, säger Bosse Wahlfeldt, ansvarig för ”Disney on ice” i Sverige.

Både på sociala medier och till Aftonbladets tipsatjänst har flera hundra personer uttryckt sin besvikelse över att tätt inpå de pågående ”Disney on ice”-föreställningarna under helgen i Stockholm fått besked om att de kommer att flyttas till sämre platser än vad de har bokat, eller i vissa fall fått helt avbokade biljetter.

Det var den 23 december som regeringen införde nya restriktioner som innebär att arrangemang med fler än 500 deltagare kräver vaccinationsbevis och en meters avstånd mellan sällskapen, med max åtta personer per sällskap.

Madelene, 33, från Örebro är en av många som riktar kritik mot ”Disney on ice”. Hon skulle ha gått på föreställningen i Globen, Avicii arena, under lördagen med sina två barn, fem och sex år gamla.

Fick avbokade biljetter

Madelene från Örebro fick sina biljetter avbokade.

På torsdagskvällen fick hon ett meddelande om att biljetterna var avbokade. Då hade hon redan bokat tågbiljetter. Madelene blev istället erbjuden att boka biljetter till en show på måndag, som inte passar med livspusslet eftersom hon inte bor i Stockholm.

– Vi känner oss besvikna. Jag förstår i coronatider att korrigeringar behöver göras, men tycker att de borde ha meddelat oss tidigare då vi bokat tåg. Sen undrar jag hur prioriteringen gick till med vilka som fick nya biljetter och vilka som blev avbokade. Vilka barns drömmar väljer man att krossa?, säger hon.

Hon säger att hon stod i telefonkö hos biljettplattformen AXS i tre timmar på fredagen eftersom de bara hade öppet mellan 09–12, men hann inte fram innan de stängde.

– Jag har försökt få tag på dem både via telefon och mejl men det går inte att komma i kontakt med dem. Jag har sett att många har blivit missnöjda med sina nya platser och jag försökte därför se om vi kunde få köpa nya biljetter om det har blivit avbokningar, men fick inget svar.

”Disney on ice”-ansvarig: ”Väldigt ont om tid”

Bosse Wahlfeldt är ansvarig för ”Disney on ice” i Sverige.

När Aftonbladet frågar om hur de ser på kritiken svarar han:

– De nya restriktionerna trädde i kraft den 23:e december och vi började omgående då att omplacera drygt 20 000 sittande besökare. Vi var tvungna att börja om helt från början, vi tappade ungefär 50 procent i kapacitet, och fick placera om och skicka ut information till alla biljettköpare. Vi har jobbat enormt mycket med det här, vi har kallat in folk från semestrar och vi har gjort allt vi kan för att lösa det här så fort som möjligt, vi vet att vi hade väldigt ont om tid.

”Disney on ice” har shower i Stockholm, Malmö och Göteborg nu i januari.

Många undrar hur ni har bestämt vilka som får nya platser och vilka som blir avbokade?

– Vi gjorde som så att ”sist in, först ut”. De som har beställt sina biljetter först så långt kapaciteten har räckt, har fått erbjudandet om nya biljetter och platser. Sedan har vi dragit en gräns då med tanke på det nya kapacitetstaket.

Många säger också att de har varit i telefonkö i många timmar utan att komma fram och få svar?

– Det är AXS som har hand om själva biljettsystemet och de har gjort allt de har kunnat för att hjälpa folk och bemannat alla stationer så mycket det har gått. Det har varit en enorm mängd inkommande samtal och mejl, säger Bosse Wahlfeldt och fortsätter:

– Jag kan bara beklaga det, då har det uppenbarligen inte räckt till att sätta in alla resurser vi har kunnat. Vi tycker att vi har gjort ett bra jobb under de här enormt tuffa förutsättningar, att så många besökare ändå har kunnat få se den här showen trots allt och många är väldigt nöjda också. Sedan är det tyvärr en del som vi inte har kunnat tillgodose och det kan vi bara djupt beklaga.

Hade ni tankar om att istället ställa in showen helt?

– Egentligen inte. Vi tog ett beslut ihop med Stockholm Live om att vi kör på det här, sätter till resurser och försöker göra det bästa möjliga av det här i dag. Vi lade också till en extrashow i Stockholm i morgon, och den ser ut att kunna bli fullsatt. Och sedan kör vi också i Göteborg och Malmö.

Om möjligheterna att få pengar tillbaka säger han:

– Alla som har hört av sig har fått möjligheten att göra ett återköp, alternativt att vi betalar tillbaka mellanskillnaden om de nya biljetterna som man har erbjudits är billigare än biljetterna man köpte.

Följ ämnen i artikeln