Kändisar rasar mot fejkad internetreklam

Vill varna fansen • Inget svar från Facebooks ägare

Publicerad 2023-08-05

Ett 20-tal kända svenskar har fått nog.

De anser ha fått sina identiteter kapade på Facebook och Instagram utan att ägarna gör något.

Nu riktar de ett öppet brev till sociala mediejätten på DN Debatt.

Totalt 22 offentliga personer har skrivit under debattinlägget i DN.

Bland andra Carola, Sanna Nielsen, Magnus Carlsson, Charlotte Perrelli och Kristin Kaspersen.

De anser att fejkade annonser med kändisar ökat ”lavinartat” de senaste månaderna.

Bedragarna använder bland annat bilder på kända personer för att ge sken av att de står bakom innehållet i bluffannonserna.

Fejkade bantningsprodukter – Perrelli: ”Nej, nej nej”

Så sent som i början av juli drabbades flera kändisar av bluffmakare. De marknadsförde bantningsprodukter med kändisars namn utan deras godkännande. Bland annat Charlotte Perrelli.

”Jag tycker det är bedrövligt att försöka sko sig på detta sättet. Att lura människor med offentliga som gör påhittade uttalande. Väldigt tråkigt”, skriver Perrelli i ett meddelande, har hon tidigare sagt till Aftonbladet.

Flera kändisar vill se åtgärder från Meta. Arkivbild på Carola.

Fansen utsätts för fejkade reklamen

I dagens debattartikel skriver artisterna att de dagligen får sina identiteter kapade på mängder av falska konton.

”Men långt värre är att miljontals intet ont anande användare dagligen utsätts för denna fejkade reklam och dessa påhittade konton, vars enda mål är att i våra namn lura följarna på pengar”, skriver de.

Artisterna upplever att bedrägeritypen drabbat dem under många år, och att de själva försökt varna sina följare för de fejkade annonserna och kontona.

Sanna Nielsen.

Inget svar från Meta

Något större gehör från Facebooks ägare Meta har de dock inte fått.

”Era miljontals användare, bara här i Sverige, bombarderas dagligen av falska konton och fejkade annonser. Detta bryter inte bara mot era poetiska policyer, utan även mot svensk lag”.

”Ni bortser gladeligen från anmälningar av falska konton och fortsätter sprida enorma mängder fejkad reklam för att det genererar pengar till er. Enorma pengar”, skriver kändisarna i debattartikeln.