Björn Ulvaeus: ”Jag har blivit mer radikal”

Uppdaterad 2019-08-02 | Publicerad 2016-01-02

Stjärnan om nya showen, politik och om ABBA kommer tillbaks

Musikalen spelas fortfarande i London – 16 år efter premiären. Filmen blev en gigantisk succé.

Nu kommer efterfesten. ”Mamma mia! – the party”.

– Jag tände omedelbart på idén. Det är sådan partystämning hos publiken i slutet av musikalen. Nu får folk gå vidare till en fest i samma anda, säger Björn Ulvaeus.

Den 20 januari är det premiär på Tyrol i Stockholm.

– Helkvällen har inget med filmens intrig att göra. Det handlar inte om de karaktärerna. Bara miljön, säger Björn Ulvaeus, 70. Vi är på Skopelos där filmen spelades in. Nikos och hans fru driver en taverna och märker vilket drag det blivit på ön på grund av ”Mamma mia!”. De får idén att köra partykvällar för att dra nytta av haussen.

Mer en krogshow

Roine Söderlund och Mats Ahldén på Eventum kom med ett förslag för tre år sedan. Sedan skrev Björn Ulvaeus manus tillsammans med Calle Norlén och Roine Söderlundh.

– Jag har hört om kvinnor som har Mamma mia-kvällar och dricker vin, säger Björn Ulvaeus. Det var roligt att ta den världen till en restaurang med en historia som utspelas i realtid. Det är mer än en krogshow.

Var det kul att välja ABBA-låtar till intrigen?

– Ja. Vi berättar på samma vis som i musikalen. Sångtexterna bär historien. 60 procent är låtar som inte är med i ”Mamma mia”.

Har du översatt texterna till svenska?

– Nej, däremot översätter vi den svenska dialogen till engelska. Från 1 maj när alla Eurovisionssmänniskor är i stan. Även i sommar ska vi spela både på svenska och engelska. Beroende på hur publiken ser ut varje kväll.

”Det är helt förvandlat”

I rollistan finns veteraner som Anki Albertsson, Sussie Eriksson och Michalis Koutsogiannakis.

– Vi har hög ambitionsnivå, och du ska se vad Gröna Lund gått all in, säger Björn Ulvaeus. Tyrol är totalt förvandlat. Det är deras attraktion för året.

Hur länge måste ni spela för att det ska gå ihop?

– Ett år skulle jag tro, men vi satsar på att det ska bli permanent. Det var en miljon svenskar som såg ”Mamma mia!” på Cirkus. Här går det in 450 personer varje kväll.

Det här är dock en dyrare upplevelse.

– Ja, det kostar 1 340 kronor, men då får man allt i ett. Hela upplevelsen och en kanonmåltid och det slutar inte klockan 23 utan fortsätter med disco.

Är det några ABBA-texter som väcker personliga minnen?

– Sånt jag velat ändra på? Ja, men jag tänker inte ge några exempel.

Jag menar om låtar som ”The winner takes it all” bygger på dina egna känslor?

– Det finns absolut många sådana låtar. ABBA-texterna är mer fiktion än verklighet, men ofta rotat i verkliga upplevelser.

Några exempel?

– ”Our last summer” handlar om när jag var 18 år och kär i en flicka från Västervik som jobbade som au pair i Paris. Jag åkte dit, säger Björn Ulvaeus. ”The winner takes it all” handlar inte om Agnethas och min skilsmässa, men den är rotad däri. Att sätta sig in i om någon är förlorare vid ett sådant tillfälle. Vilket ingen av oss var. ”Knowing me, knowing you” är en typisk skilsmässosituation, liksom ”When all is said and done” som Frida sjunger.

Vänner i 50 år

I juni 2016 är det 50 år sedan Benny och du träffades och blev vänner.

– Jag har ett vagt minne av hotellet, att Hep Stars kom sent på natten. Jag har en bild av oss två under ett träd ute i parken. Efter 50 år vet man inte vad som är sant.

De blev vänner, började gå på klubbar i Stockholm. Benny frågade om Björn kunde hoppa in på en Hep Stars-turné i december 1966. De blev låtskrivare åt andra och producenter hos Stikkan Anderson. ABBA. Världsberömmelse. Fler framgångar och uppskattning.

– Att inte känna ödmjukhet inför det är närmast ointelligent. Jag är i en enormt priviligierad situation, det är inget självklart, säger Björn Ulvaeus. Jag fattar inte de som tycker de är Guds gåva till mänskligheten. Jag har aldrig förstått det.

Agnetha, Frida, Benny och du har fortfarande kontakt för att förvalta arvet efter ABBA. Om projekt som ”Mamma mia the party”?

– Absolut. Jag skulle inte drömma om att göra det utan att ha deras support.

Får ni mycket förfrågningar?

– Vi klarar av det jättegeschwinnt på mejl. Säger någon nej är det nej. Vi har mest mejlkontakt, säger Björn Ulvaeus. Men vi träffades alla fyra på Skeppsholmen för ett och ett halvt år sedan när det var 40-årsjubileum. Då satt vi och pratad en lång stund om vi skulle göra något ihop. Nej, det skulle vi inte.

Vilken är din titel i en telefonkatalog nu för tiden? Inte musiker väl?

– Nej, musiker har jag aldrig varit. Jag är inte artist... vad fasen är jag? Entreprenör i olika sammanhang. Populärkulturentreprenör.

Björn Ulvaeus är delägare i byggnadsföretaget ALM Equity som engagerat sig i att bygga bostäder för unga, bland annat vid Telefonplan i Stockholm.

Intervjuade ateistförespråkare

Han driver också Pop hotell vid ABBA-museet.

Och prövade nyligen på en ny syssla.

– Jag var intervjuare – det var första gången. Jag har blivit intervjuad sedan jag var 18 år, men aldrig suttit på andra sidan. Jag ställde frågor till Richard Dawkins inför publik.

Hur gick det?

– Det var skitkul. Jag var genuint intresserad av att höra svaren. Det var proppfullt med publik på Cirkus, intresserade av vetenskap kan du tänka dig. Det finns hopp om mänskligheten.

”Kristina från Duvemåla” handlar mycket om tro. Väckte det arbetet ditt intresse för religion och humanism?

– Jag har varit fascinerad av religion länge som fenomen. När man inte tror själv vill man förstå varför. I och med 11 september 2001 blev jag riktigt fascinerad - vad är det som händer?

”Jag har blivit mer radikal”

Har du ändrat åsikter med åren?

– Jag har blivit mer samhällsengegerad. Mer radikal.

Bytt politisk ståndpunkt?

– Jag har nog ganska länge varit socialliberal. Kan inte säga ett visst parti. Men radikal på andra sätt. Jag är otroligt otålig på att jämställdheten mellan man och kvinna ska ta så lång tid och att lönerna halkar efter. Det är ofattbart.

Där verkar Benny och du vara på samma våglängd.

– Absolut. Jag tror faktiskt att vi är ganska lika. Jämställdhetskravet delar vi verkligen.

Jobbar ihop med Benny Andersson igen

Till sommaren är det dags för en ny turné med Benny Anderssons orkester. Björn Ulvaeus har skrivit texter till de flesta av orkesterns sånger genom åren. Bland andra evigt gröna publikfavoriter som ”Du är min man”, ”Vår sista dans” och ”Kära syster”.

I vår kommer en ny skiva.

– Benny har överöst mig med låtar att skriva texter till. Det är jättekul. Skitbra låtar. Det är underbart att skriva texterna.

Björn Ulvaeus väntar med några av godbitarna.

– Jag spar ett antal för jag ska åka till Västindien med min fru i tio dagar. Att sitta och skriva texter i palmernas skugga är perfekt. Det är hon och jag och lata dagar. Att sitta där med lurar och skriva är helt perfekt för mig.

”Kan fortsätta tills jag faller av stolen”

Är det aldrig svårt att komma på uppslag?

– Ibland, men förvånadsvärt ofta dyker något upp i huvudet. Jag har lärt mig att man ska ta vara på sådana hugskott. Man ska lita på intuitionen.

Vilka texter är du mest stolt över?

– Nästa hela Kristina tycker jag blev bra. Många texter för BAO har blivit lyckade. Men ingen jag tveklöst sätter framför någon annan.

Då har du blivit bättre med åren?

– Och känner precis lika mycket lust till skrivandet. Publiken kanske blir mindre och mindre, men det här kan jag hålla på med tills jag faller av stolen.