Kanal 5 släcks för Teliakunder

Hänvisar till andra distributörer

Uppdaterad 2020-04-15 | Publicerad 2020-03-03

Discoverys kanaler har släckts för cirka 770 000 Teliakunder.

Telia och Discovery har inte lyckats nå en överenskommelse.

Nu släcks kanaler för Telias drygt 770 000 kunder.

– Vår dörr står fortsatt öppen för förhandling, säger Telias presschef Irene Krohn.

Telia och Discovery har inte lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal. Det innebär att Discoverys kanaler har släckts för cirka 770 000 Teliakunder på tisdag morgon.

– Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora tv-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på. Vi erbjöd Telia att förlänga avtalet ett dygn så att detta inte drabbar tittarna, men Telia sa tyvärr nej till det, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör för Discovery Sweden i ett pressmeddelande.

Förhandlade inpå småtimmarna

– Det har varit intensiva förhandlingar nästan hela natten, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

– Vi vill ha en långsiktigt, hållbar lösning på plats som gynnar våra kunder. Det är alldeles för mycket som innebär en försämring för dem. Det handlar om att visst innehåll inte ska finnas tillgängligt via vanlig tv. Det menar vi att dels vet vi att största delen av tv-tittandet görs via vanlig tv. Det försvårar för många äldre där digital tv inte är ett alternativ. Därför kunde vi inte enas om ett avtal.

– Men vår dörr står fortsatt öppen för förhandling, säger hon.

Kanalerna som försvinner från Telia är Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, Investigation Discovery, Animal Planet, TLC och Discovery Science.


PODD Så går kampen i streamingvärlden

I podden Aftonbladet Daily pratar vi om Netflix, Spotify och de andra giganterna i streamingvärlden.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen