Avtal klart mellan Telia och Discovery

Efter tv-bråket: Nu får 1,5 miljoner kunder tillbaka kanalerna

Publicerad 2017-06-09

Bråket är över efter ett dygn med svart ruta.

Telia och Discovery har ikväll kommit överens om ett nytt avtal för framtida samarbete.

– Vi är glada att vi är överens. Det har varit väldigt tuffa och svåra förhandlingar, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär till Nöjesbladet.

Bråket har varit segdraget.

Det resulterade i svart ruta för 1,5 miljoner Teliakunder. Under natten till onsdagen initierade Telia nedsläckningen av Discoverys kanalutbud.

Men nu är telekombolaget och Discovery är överens om distrubutionsavtalet.

Det betyder att Telias tv-hushåll nu får möjlighet se Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, Eurosport 1, Eurosport 2 och Discoverys övriga kanaler igen.

– Vi är glada att vi är överens. Det har varit väldigt tuffa och svåra förhandlingar. Men vi hittade en väg framåt där båda är nöjda. Vi hoppas även att alla tv-tittare är nöjda, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär till Nöjesbladet.

Även Discovery är nöjda efter dagens förhandlingar.

– Vi är jätteglada över att ha nått ett avtal med Telia. Det har varit ett febrilt intensivt arbete under hela dagen. Det här avtalet är ett bra avtal för båda parter men framför allt för tittarna, säger Dan Panas, presschef på Discovery, till Nöjesbladet.

Kan ta någon timma

Att konflikten nu är löst innebär att fotbollsmatchen på fredag mellan Sverige och Frankrike inte längre är hotad. Kanalerna som gått förlorade ska komma tillbaka med omedelbar verkan, enligt Telia.

– I värsta fall tar det någon timme, säger Jonas Hasselberg.

Samtidigt beklagar man från Telias håll att kunderna hamnat i kläm.

– Vi är inte glada över att kunderna hamnat i kläm. Det borde ha aldrig ha hänt men vi är glada över att konflikten är över.

Båda bolagen har efter nedsläckningen kritiserats från tittare och kunder som anser att de har ägnat sig åt pajkastning i sociala medier. Många har klagat på båda företagens Facebooksidor och uppmanat både Telia och Discovery att ’lösa problemet istället för att bråka’.

Följ ämnen i artikeln