”Robinson”-vinnarens skarpa kritik mot produktionen

”Har inte ens rätten till min egen historia längre”

Uppdaterad 2020-03-02 | Publicerad 2020-02-26

Klas Beyer tog med sig en dagbok som personlig sak till inspelningen av ”Robinson”.

Nu blir texterna och tankarna bok där han riktar skarp kritik mot produktionen.

– Jag fattar ju att de har en agenda, säger han i ljudboken från Storytel.

”Produktionen berättar och vi lyssnar. Vissa börjar gråta, andra blir förbannade. Själv vet jag inte hur jag ska reagera, kanske på grund av chocken. Förutom att det rubbar hela vår existens här på ön är det mest frustrerande att jag inte ens får skriva om det. För om jag gör det bryter jag mot kontraktet. Det där jävla kontraktet. Jag har inte ens rätten till min egen historia längre.”

Så lyder ett stycke ur ”Robinson”-vinnarens Klas Beyers nya ljudbok ”Ö-dagbok” som han nu släppt på Storytel. Under inspelningen hade han med sig ett block och antecknade ner sina tankar. Nu kommer han med kritik mot produktionen och det hemliga kontrakt han skrev på innan.

– Jag kan inte berätta någonting på grund av det kontrakt jag skrivit på. Det är läskigt. Många gånger på ön kände jag mig korkad som hade skrivit på någonting som jag inte till fullo kunde veta vad det innebar. Jag äger inte min vardag och att valet att ta med en dagbok var för att kunna äga min egen historia. De övriga deltagarna har bara sitt eget minne och produktionens dokumentation att minnas från och med tanke på all forskning kring falska minnen så tror jag att det är större chans att äga sin egen historia om det är från mina egna ord än från produktionens klippta program, säger han till Aftonbladet Nöje.

Klas Beyer.

”Ett tag var han väldigt oresonlig”

Klas Beyer menar att umgänget blev påtvingat och att deltagarna bara var där för att fylla en roll.

– Jag fattar ju att de har en agenda, de vill göra bra tv. Men jag skulle önska ett mer fritt program där fokus låg mer på överlevnad. Man fick inte fiska på natten, man fick inte vara i vattnet när det var mörkt på grund av säkerhetsregler. Vi hade inte tid att hämta mat på grund av att alla skulle synkas och det skulle tävlas, säger han.

Han riktar även en känga till programledaren Anders Öfvergård, 52, som han inte alltid kom överens med.

– Han är ju speciell, han är som han är. Jag tror att vi inte har så mycket gemensamt. ”Arga snickaren”-karaktären fungerar på de som har mat i magen, men för oss slutade det med att vi höll käften då vi blev trötta på honom. Jag fattar också att han går in i en roll, men han ändrade sig och det får han cred för i boken. Men ett tag var han väldigt oresonlig.

Klas Beyer är aktuell med ”Ö-dagbok” som finns hos Storytel.

”Det finns ingen annan att skylla på”

I boken beskriver han också att de fick lov att uträtta sina behov i en mörk djungel. Beyer kallar de regler som var uppsatta samt produktionen för idiotiska. Men han vill också trycka på att boken inte är en ”skvallerblaska” utan också har mer tyngd.

– Det handlar inte bara om intriger och skvaller. Det är också en berättelse och reflektioner kring en människa som tagits ifrån allt på eget bevåg. Man blir paranoid och mår allmänt dåligt på ön efter ett tag. Det värsta är att den enda man egentligen kan skylla på är sig själv, säger han.

Gustav Carlsson är exekutiv producent för Robinson och svarar på kritiken.

”Vi är glada över att Klas var med i förra årets omgång av Robinson och har haft en bra dialog med honom. Vi tycker också att det är en självklarhet att det står alla deltagare fritt att berätta om deras upplevelser i programmet”, skriver han i ett sms till Aftonbladet Nöje.