Svenskspelet redan en miljonsuccé

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-12

Nya "Battlefield" säljer mest

Svenskspelet "Battlefield: Bad company 2" erövrar världen. På bara en vecka har det sålts i drygt 1, 5 miljoner exemplar.

Det doftar pangsuccé.

Svenska ”Bad company 2” har redan sålts i över 1, 5 miljoner exemplar.

På en vecka.

”Battlefield: Bad company 2”, som utvecklats av svenska Dice, landade på butiksdiskarna den 4 mars har raskt klättrat på den svenska försäljningslistan. Spelet släpptes till Playstation 3, Xbox 360 och PC ligger nu på de tre första platserna på försäljningstoppen i Sverige.

Även internationellt pekar siffrorna uppåt för ”Bad company 2”. I England gick spelet direkt upp på översta platsen på försäljningstoppen vid lanseringen.

"Oerhört nöjda"

Sedan releasedagen har ”Battlefield: Bad company 2” sålt omkring en miljon exemplar i USA och ytterligare en halv miljon i Europa. Det framgår av försäljningsstatistik som sammanställts av sajten VGCharts.com.

– Utan att kommentera exakta siffror så kan jag säga att vi är oerhört nöjda med den här lanseringen. Vi hade höga förväntningar på förhand, men det här har verkligen överträffat dem, säger Karl-Magnus Troedsson, exekutiv producent för ”Battlefield”-serien till Nöjesbladet.

Dice lanserade ”Battlefield”-serien år 2002 med spelet ”Battlefield 1942”. Spelserien har sedan dess sålts i över 20 miljoner exemplar världen över.

ANNONS