Knarkkomedin ”Mama weed” försöker sälja en utspädd produkt

Publicerad 2021-12-16

”Mama weed”.

FILMRECENSION Isabelle Huppert spelar en polistolk som gör en ”Breaking bad” och återuppfinner sig själv som haschdrottning. Men sin alltid fräsiga stjärna till trots blir ”Mama weed” en besvikelse.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Mama weed

Regi Jean-Paul Salomé, med Isabelle Huppert, Hippolyte Girardot, Liliane Rovère, Farida Ouchani, Nadja Nguyen.


KRIMINALKOMEDI En kvinnlig polistolk sadlar om till knarklangare i den här lindrigt underhållande franska kriminalkomedin, som har en kul premiss och en av Frankrikes allra fräsigaste i huvudrollen – men inte riktigt verkar veta vad den ska göra med vare sig sitt upplägg eller sin stjärna.

Isabelle Huppert spelar Patience, som talar flytande arabiska och arbetar med att översätta avlyssnade samtal åt narkotikapolisen, vars chef (Hippolyte Girardot) hon för övrigt har någon sorts kärleksrelation med.

Men hennes ekonomi är ansträngd, och dessutom verkar hon ha en ganska flytande inställning till lag och ordning och en del dubier kring jobbet hon gör. Så när hon under en avlyssning inser att sonen till hennes mammas (Liliane Rovère) snälla vårdare (Farida Ouchani) ligger pyrt till uppmanar hon honom att dumpa drogerna han transporterar.

Sedan letar hon själv, med hjälp av sin nyligen adopterade pensionerade polishund, reda på gömman. Och efter att fyllt sitt källarförråd med hasch och tagit på sig en hijab och stora mörka solglasögon, återuppfinner hon sig själv som den mystiska fru Ben Barka, som börjar göra affärer med ett par rätt hopplösa gatulangare. 

Huppert är sedvanligt superb, och Nadja Nguyen är också rolig som Patiences kinesiska, passivt aggressiva hyresvärdinna. Men Jean-Paul Salomé slarvar bort både dem och spänningen i en lika planlös som utspädd produkt. 


”Mama weed” har biopremiär den 17 december.