"De ska inte veta vad vi ska göra nästa dag"

Publicerad 2014-09-02

Colin Nutley och skådespelarna om arbetet med nya filmen ”Medicinen”

När kameran rullar är det bara Colin Nutley som får säga stopp.

Skådespelarna måste fortsätta även om de tror att de gör fel.

- Ibland känner man, fuck, du vet. Vi hade något så bra på gång, och nu har vi förlorat det, säger Colin Nutley till Nöjesbladet.

En enda lång lekstuga.

Så beskriver skådespelarna i en hyllande ton inspelningen av Colin Nutleys nya film ”Medicinen”.

Ingen har provfilmat. ­Manuset finns knappt.

Och Colin, han gör saker på sitt sätt.

- Jag vill inte att de ska ­veta dagen innan vad vi ska göra dagen efter, jag vill ­inte att de ska repetera i sitt sovrum på kvällen, lära sig ­repliker. Jag försöker hålla det så fresh som jag kan, ­säger han till Nöjes­bladet.

Är försökskanin

I ”Medicinen” möter tittarna Johanna (spelad av Helena­ Bergström), en frånskild mamma som ­ständigt är bossad av sin chef på tidningen där hon jobbar. Hon lever ett trist liv, helt enkelt. Tills den dag då hon ställer upp som ­försökskanin för en ny ­medicin och allting förändras.

Susanne Thorson spelar en av birollerna, sex­skribenten Jessica. Hon ­beskriver processen som ­lite läskig: när de kom hem efter en inspelningsdag ­visste de knappt vad de ­hade gjort.

- För mig var det ett jätte­nyttigt projekt liksom, det blev nästan som lek, säger hon.

Nöjesbladet har träffat flera av skådespelarna, och alla pratar om improvisationen. Colin Nutleys manuslösa arbete beskrivs ofta ­i medierna.

- Det är lite tröttsamt den här grejen med att jag inte har manus, det är inte sant. Men jag använder sällan manus på plats. Jag kanske öppnar det för att se vad ­scenen handlar om, och sen använder jag det inte mer än att prata med skåde­spelarna, och mellan oss bestämmer vi hur scenen ska bli.

- Ibland pratar jag med en skådespelare i stället för båda, så att en av dem ­aldrig är riktigt säker på vad som ska komma ut, säger Colin Nutley.

En annan regel är att ­skådespelarna aldrig får bryta en scen. De som ­sköter ­kamera och ljud får bryta vid tekniska problem, men annars är det bara ­Colin Nutley som säger stopp.

- Alla skådespelarna vet att när kamerorna rullar måste de fortsätta oavsett vad. Om de stammar eller gör ett misstag så spelar det ingen roll, för vi kastar det. Men ofta när en karaktär säger oj, jag gjorde fel så ­känner man (Colin knäpper med fingrarna för att visa hur scenmagin spricker):

- Fuck, du vet. Vi hade ­något så bra på gång, och nu har vi förlorat det.

”Viktigt att ha roligt”

Peter Eggers spelar ­rollen som Erik på tidningen. Han beskriver lugna morgnar där Colin Nutley berättar historier till kaffet, medan stressade producenter ser pengar ticka i väg och tjatar om att börja filma.

- Då kunde han säga till ibland, att: ”Vet du vad? Det är min tid, det är mina ­pengar, och om det är ­någonting jag har lärt mig som film­makare genom ­mina år så är det att det viktigaste är inte hur bra filmerna blir utan hur roligt vi har när vi spelar in den.” Och den inställningen hade han till allting, säger Eggers.

COLIN NUTLEYS RECEPT

Inga provfilmningar: I stället har han möten med skådisarna.

Löst manus: Mycket bygger på ­improvisation.

Har kul: Att de som jobbar med filmen har ­roligt är viktigare än att den blir bra.

Helena Bergström: Har ofta viktiga roller. Helt enkelt för att han älskar att ­arbeta med henne.

Bara Colin säger stopp:

Skådespelarna får aldrig ­bryta en scen.

ANNONS