Tonåringarnas krav: Ligg inte med andra

Varm och personlig skildring av en skilsmässa i bioaktuell film

Publicerad 2022-04-07

Johan och Lena i ”Kärlek & skilsmässa”.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Kärlek & skilsmässa

Regi Maud Nycander.


FILMRECENSION. Det är väl okej att mamma och pappa skiljer sig, men det blir bara för äckligt om de ska ut och ligga med andra människor.

Skruvad tonårslogik – men en del av charmen i dokumentären ”Kärlek & skilsmässa” är att det handlar om mer än bara två personers känslor.

DOKUMENTÄR. Det kan hända att du har stött på filmens huvudpersoner förut. Lena och Johan dök upp redan i Maud Nycanders kortfilm ”Kärlek & fiskpinnar” (2004) och den här uppföljaren i långfilmsformat knyter hela tiden an till föregångaren genom ständiga tillbakablickar.

Det gör förstås att du inte behöver ha sett kortfilmen innan du tar dig an den nu bioaktuella långfilmen.

När vi nu möter Johan och Lena har de varit tillsammans i 25 år, men har bestämt sig för att skiljas. Deras tre döttrar Linnea, Clara och Nadja är mer eller mindre vuxna och föräldrarna känner att det de främst har tillsammans är vänskap. Inte en förälskelse, inte kärlek på det sättet. Därför är skilsmässan ett logiskt steg.

Insikten drabbar dem hårt

Men det är förstås en sak att fatta beslutet och en helt annan att praktiskt genomföra det. Under filmens gång får vi se hur tungt det blir att faktiskt börja plocka ihop saker i den gemensamma lägenheten och finna sig till rätta i en ny. Det är Johan som flyttar och vi lider verkligen med båda två när insikten om vad de gör drabbar dem hårt.

Då blir det desto mindre dramatiskt och känslofyllt när döttrarna får veta att de ska skiljas. Det har ändå funnits uppenbara kriser i familjen förr och som den yngsta dottern konstaterar: Jag är trots allt inte så beroende av er längre.

Clara och Linnea i ”Kärlek & skilsmässa”.

Regissören Maud Nycander är en av våra mest rutinerade dokumentärfilmare, Guldbaggebelönad för ”Nunnan” (2007) och hyllad för filmer som ”Palme” (2012) och ”Citizen Schein” (2017). De två sistnämnda är ambitiösa personporträtt av berömda samhällsprofiler där arkivmaterial blandas på ett snyggt och skickligt sätt med nygjorda intervjuer.

Avskalat, varmt och personligt

”Kärlek & skilsmässa” är en ”enklare” film på det sättet att vi hänger med Lena, Johan och döttrarna under en tid, oftast i deras lägenhet och kommer dem nära. Det är avskalat, men varmt och personligt. Och visst får de där tillbakablickarna önskad effekt. Det blir som ett fotoalbum som fångar småbarnsåren och det är intressant att jämföra hur Lena och Johan talar om sin relation 2004 och hur det låter nu.

Samtidigt bjuds vi hela tiden på nya ledtrådar till deras liv, hur det såg ut innan de träffades och i början av relationen. Döttrarna har sin bild av föräldrarna och tar dem ner på jorden. ”Era hemsläp får gå hem före frukost”, är Nadjas stränga besked. Med (kanske?) glimten i ögat.

Rart och ändå hoppfullt om något av det svåraste man kan göra i sitt liv.

Filmen har biopremiär i morgon, 8 april.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln