Stor, dum och tråkig Netflix-action

Uppdaterad 2021-11-12 | Publicerad 2021-11-11

Ryan Reynolds, Gal Gadot och Dwayne Johnson i ”Red notice”.

FILMRECENSION En enorm budget och tre stora stjärnor till trots – ”Red notice” är en tröttsam, själlös och oraffinerad kuppfilm som inte har en enda egen idé.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

Red notice

Regi Rawson Marshall Thurber, med Dwayne Johnson, Ryan Reynolds, Gal Gadot, Chris Diamantopoulos, Ritu Arya.


ACTIONKOMEDI Hur desperat gärna vill Netflix få fart på en egen globetrottande action-franchise, med förslagsvis Ryan Reynolds som frontfigur? Och hur går det?

Nå, två år efter Michael Bays 6 underground”, som helt enkelt var för dålig för att lyfta, kommer nu Rawson Marshall Thurbers ”Red notice”, som är… fulare, dummare, osexigare och framför allt tråkigare än vad någonting som har kostat så här mycket pengar har någon rätt att vara.

Reynolds är Nolan Booth; en av världens skickligaste konsttjuvar, tillika tvångsmässig lustigkurre, som vill lägga vantarna på Kleopatras tre mytomspunna, juveltäckta ägg. Varav ett finns på ett museum i Rom, ett bor hemma hos en galen vapenhandlare (Chris Diamantopoulos) i Spanien, och ett är gömt på ett hemligt ställe med nazistkoppling (för de rätta ”Indiana Jones”-vibbarnas skull).

Dwayne Johnson är FBI-profileraren John Hartley, som är på jakt efter Booth, men efter en blåsning i stället blir hans cellkamrat i ett ryskt fängelse, och tvingas bli hans partner i brott för att kunna rentvå sitt namn och sätta dit den lömska mästertjuven ”Löparen” (Gal Gadot), som också vill ha äggen.

Sedan åker alla runt och lurar varandra.

Reynolds och Johnsons omaka par-tjafsande är gulligt ett litet tag. Men det går över.

”Red notice” är en tröttsam, själlös och oraffinerad kuppfilm som inte har en enda egen idé utan skulle kunna vara skriven av Netflix algoritmer.


”Red notice” har premiär på Netflix den 12 november.