Tre dagar – innan han blir fri

”Blindspotting” är melodramatisk men ändå uppfriskande

Uppdaterad 2018-12-07 | Publicerad 2018-12-05

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Blindspotting

Regi Carlos López Estrada, med Daveed Diggs, Rafael Casal, Janina Gavankar.


FILMRECENSION. De har varit bästa vänner sedan de var barn.

En grov misshandel separerade de fysiskt, även om vänskapen bestod.

Under tiden förändrades Oakland. Till det bättre?

DRAMA. Staden Oakland i San Francisco-området syns allt mer i filmer som handlar om spända rasrelationer. Tidigare i år såg vi den svarta komedin ”Sorry to bother you”. ”Black panther”-regissören Ryan Cooglers genombrott kom för några år sedan med den verklighetsbaserade ”Fruitvale station” som handlade om en ung svart man som sköts ihjäl av polis på en tågstation i Oakland.

Relationen mellan polisen och unga svarta män är ett tydligt tema även i ”Blindspotting”. Vi möter Collin (Daveed Diggs) som har suttit inne men släppts villkorligt. Nu har han tre dagar kvar innan han blir helt fri, men hans omgivning är inte den lämpligaste.

Collins bästa vän (och arbetskamrat) är fortfarande Miles (Rafael Casal), en hetlevrad vit kille som just den här dagen bestämmer sig för att köpa ett vapen.

De två huvudrollsinnehavarna Diggs och Casal är barndomsvänner även i verkligheten, något som tveklöst bidrar till kemin mellan dem. De har skrivit manuset och tar sig an rasism och den överdrivna gentrifieringen av områden i Oakland med mycket känsla och stor kunskap.

Miles själv är intressant nog en enda vandrande motsägelse i hur han förhåller sig till stadens kulturer.

Uppfriskande, lite som när Spike Lee slog igenom på 80-talet, även om det blir för melodramatiskt ibland.

”Blindspotting” har biopremiär på fredag, den 7 december.

Följ ämnen i artikeln