Så bra är nya Fast & Furious

Uppdaterad 2015-04-01 | Publicerad 2015-03-30

Recension: Fast & Furious 7

Paul Walkers tragiska död mitt under inspelningen, ökar onekligen nyfikenheten på sjunde kapitlet i actionserien.

Som är så dum, så dum. Men samtidigt grymt underhållande. Och så kan man försöka lista ut i vilka scener Paul Walker inte är på riktigt.

Först lite bakgrund, för dem som inte är inne i Fast & the furious-världen:

Första filmen kom 2001 och etablerade rollfigurerna Dominic Toretto (Vin Diesel) och Brian O'Conner (Paul Walker, 1973-2013) som två fantastiska bilförare av supertrimmade vrålåk.

Toretto är före detta fånge och bilmekaniker och innerst inne en god människa. O'Conner är polis och FBI-agent, som i filmserien med jämna mellanrum blivit av med polisbrickan och varit på rymmen. Tillsammans med några andra (som mest är ute efter pengar) har de alltid genomfört spektakulära kupper, där snabb bilkörning är en viktig ingrediens.

Och trots att de har polisen och FBI efter sig, har Toretto och O'Conner, som ju faktiskt är polis i grund och botten, också alltid kämpat mot de riktigt onda, mot de hänsynslösa knarklangarna.

Superaction men dåligt skådespel

De sex tidigare filmerna har med två undantag varit Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus, superproffsigt gjord action och slagsmål och skottlossning och biljakter, men med tunna, för att inte säga larviga, intriger och rätt dåliga spelscener. Varken Vin Diesel eller Paul Walker är/var några särskilt mångfacetterade skådespelare.

Tredje filmen, med andra skådespelare i Tokyo, var sämre. Femte filmen, som utspelades i Rio de Janeiro, var snäppet vassare (Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus).

Sjunde filmen har ny regissör, James Wan, som skapade ”Saw”- och ”Insidious”-serierna.

Hans största problem var inte att upprätthålla nivån som Justin Lin har satt i filmerna 3-6.

Hans största problem var att få ihop en film över huvud taget.

Bröderna var body doubles

Paul Walker omkom i en bilkrasch i Kalifornien i november 2013, i ungefär samma typ av vansinneskörning som Paul Walkers rollfigur gör i filmerna. Bilen höll cirka 160 km, i stadstrafik, när han och hans vän (som körde) brakade in i en gatlykta och ett par träd. Bilen fattade omedelbart eld.

Paul Walker hade då bara spelat in ungefär hälften av sina scener.

Skulle filmen skrotas eller inte?

Så blev det förstås inte. Money talks.

När inspelningen återupptogs flera månader senare, färdigställde man Brian O'Conners återstående scener med en blandning av stuntmän och stand-ins, bland annat Walkers två yngre bröder Caleb och Cody, som sedan fick datoranimerade ansikten. Han är också ovanligt mycket filmad bakifrån. Kanske finns där också scener där Paul Walkers rollfigur är helt datoranimerad. Och så har man använt gamla överblivna och bortklippta scener.

Alla bromance-stunder mellan Vin Diesel och Paul Walker, kan man till exempel tänka sig är sådana.

Några gånger tycker jag mig i slagsmålsscenerna se att det det är ett ansikte som inte alls är så likt Paul Walkers. Det är klippt i rasande tempo, hade jag inte letat efter det, hade jag säkert inte upptäckt det.

Överlag fungerar det utmärkt. ”Fast & furious 7” visar att det där skämtet om att skådespelare blir överflödiga och att vi snart åter får se en ny film med (datoranimerade) Humphrey Bogart och Marilyn Monroe i huvudrollerna, åtminstone skulle kunna bli verklighet.

Jag tror ändå inte det blir det.

För vi vill se människor i filmerna. Riktiga människor.

Övertygande filmskurk

Brittiske Jason Statham har tagit över skurkrollen och gör det förstås med den äran. Han ödelägger ett helt London-sjukhus bara för att berätta för brorsan (Luke Evans), skurken från förra filmen, att nu ska här minsann utkrävas hämnd.

FBI-agenten Hobbs från de senaste två filmerna är inte med lika mycket som väntat. Förmodligen för att Dwayne Johnson var upptagen med att filma ”Hercules” och inspelningarna krockade när den här filmen blev uppskjuten.

I stället är det Kurt Russells mystiske Mr. Nobody som behöver hjälp av Toretto, O'Conner & co med att frita en datorexpert (Nathalie Emmanuel) som uppfunnit ett program, Guds öga, som gör att man blir Storebror över allt och alla. Nu är hon fängslad av en terrorist (Djimon Hounsou).

Biljakt i skyskrapor

Hur tror ni man skickar ut gänget på plats till Azerbajdzjans eländiga (men vackra) bergstrakter för att stoppa en tungt beväpnad konvoj?

Jo, man spänner fast dem i varsin sportbil och låter dem landa med hjälp av fallskärm direkt på bergsvägarna!

Här finns också en biljakt som pågår inne i flera (!) av Abu Dhabis högsta skyskrapor – utan att man någonsin nuddar marken.

Och hela tiden dyker Jason Statham upp som en arg gubbe i lådan!

Det blir skottlossning. Och explosioner. Och slagsmål. Och lättklädda tjejer i minimala bikinis med guppande tuttar och vickande på rumporna. De scenerna skulle kunna vara skrivna av pensionerade redaktörer från Fib-Aktuellt och Lektyr.

Starka bifigurer

Fast å andra sidan har filmserien hela tiden haft både färgstarka birollsfigurer som är svarta eller asiater och kvinnliga rollfigurer som inte direkt är några bimbos. Inte för att vara särskilt politiskt korrekta, tror jag, utan för att de varit rätt för rollerna. Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Gal Gadot, Elsa Pataky och Nathalie Emmanuel må vara filmstjärnesnygga, men är egentligen mindre endimensionella än de manliga rollfigurerna.

Hur sätter man då betyg på en sådan här film?

Jag väljer att hellre fria än fälla.

Det är så dumt, så dumt, så skrattretande dumt, när man tänker på intrigen.

Men samtidigt så grymt underhållande om man gillar action och biljakter. Jag är för mesig för sådant, men jag kan tänka mig att se ”Fast & furious 7” nog ungefär är som att åka världens häftigaste berg-och-dal-bana i 2 timmar och 17 minuter.