Påkostat porträtt av Dag Hammarskjölds sista tid

Stark Persbrandt tolkar politik och privatliv

Publicerad 2023-12-22

Mikael Persbrandt som Dag Hammarskjöld.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Hammarskjöld

Regi Per Fly, med Mikael Persbrandt, Francis Chouler, Cian Barry, Sara Soulié, Thure Lindhardt, Colin Salmon, Hakeem Kae-Kazim, Edvin Endre, Mattias Nordkvist, Sanna Sundqvist, Sven Ahlström, Caspar Phillipson.


Ambitiöst och påkostat porträtt av Dag Hammarskjöld under 1961. Mikael Persbrandt är mycket bra i rollen som FN:s generalsekreterare. Under några intensiva månader försöker han lösa politisk kris och krig i Kongo medan han grubblar på sin ensamhet. Ungdomsvännen Peter tinar hans hjärta och påminner om känslor han försökt trycka ner.

DRAMA Skärpan i den här filmen är inställd på människan Dag Hammarskjöld.

Men det har lagts ner imponerande filmisk kraft på att placera honom i rätt tid och plats. Här finns brutala stridsscener som visar grymheterna i inbördeskriget i dåtidens Kongo. Skickligt återskapas gatubilder och scener som ser ut att placera huvudpersonerna i dåtidens New York. En mycket proffsig produktion.

Det är väl ingen spoiler att berätta hur det går?

Den som vet något om Dag Hammarskjöld vet att han var FN:s generalsekreterare och att han dog i en flygkrasch 1961. Den officiella förklaringen var länge att det var en olyckshändelse, men det har hela tiden funnits misstankar om att någon ville krascha flygplanet för att mörda Dag Hammarskjöld.

Den här filmen har en tydlig linje och visar hur mordet planerades och genomfördes. Bland de misstänkta finns makthavare i Belgien, USA och Storbritannien.

Filmen börjar med en amerikansk nyhetsröst som berättar hur framgångsrik Hammarskjöld är 1961. Sedan han blev FN:s generalsekreterare 1953 har han lyckats genomföra flera viktiga saker. Han har också fått fiender. Det är mitt i den kyligaste perioden av kalla kriget. Han vägrar att välja sida mellan USA och Sovjetunionen, utan kämpar istället för de mindre ländernas rätt att styra sig själva. Han arbetar särskilt hårt för att avkolonisera länderna i Afrika, och 1960 har Kongo blivit självständigt.

Hammarskjöld ses som ett hot av västländer som har ekonomiska intressen där, t ex gruvorna i Katanga. Det är det storpolitiska spelet som skildras i filmen.

Däremellan visar den också upp Hammarskjöld i sin privatbostad i New York, där han pysslas om av en butler och har en apa som husdjur och sällskap. Hans enda förtrogne är livvakten/chauffören Bill. På nätterna sitter Hammarskjöld vid sin skrivmaskin och skriver ner tankar och dikter.

Han får besök av en ungdomsvän, Peter Levin. De var nära i ungdomen, och mötet får Hammarskjöld att minnas vandringar i svenska fjällen. Är det kärlek han känner? ”Jag är inte homosexuell”, säger han i filmen och låter mer som om han ska övertyga sig själv än någon annan.

”Hammarskjöld” är välgjord och välspelad. Mikael Persbrandt ger honom tyngd och sårbarhet. Det är säkert rätt att teckna honom både som karismatisk FN-ledare som briljerar i talarstolen, och som den osäkre grubblaren i ensamhetens mörker. Men det är en svår balans. I en scen blir huvudpersonen tårögd. Det kan just då bero på det blodiga mördandet i krigets Kongo. Eller apans öde. Eller sorgen över att han kanske valt bort en kärlek.

Stort och smått. Allt på en gång. Att vara människa.

”Hammarskjöld” har biopremiär 25 december.

Strider i Katanga 1961.

Passa även på att se...

...”Oppenheimer” är ett annat intressant porträtt av en makthavare som slits mellan tyngden av sitt arbete och privatlivet.

Visste du att...

... danske regissören Per Fly gjorde ”Monica Z” (2013), men också starka danska filmer och avsnitt i ”Borgen” och ”Follow the money”?


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.