Bittra, stolta och oresonliga män i ”Förolämpningen”

Publicerad 2018-07-26

”Förolämpningen”.

FILMRECENSION I libanesiska ”Förolämpningen”, som var nominerad till bästa icke-engelskspråkiga film vid årets Oscarsgala, får en hastig skymf stora konsekvenser.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Förolämpningen

Av Ziad Doueiri, med bl a Adel Karam, Kamel El Basha och Rita Hayek.


DRAMA I Oscarsnominerade "Förolämpningen" får ett småaktigt gräl mellan två bittra, stolta och oresonliga män, som trappas upp och får orimliga proportioner, symbolisera Libanons politiska, religiösa och sociala splittring och historiska trauman.
Tony Hanna (Adel Karam) är en kristen bilmekaniker med en gravid hustru (Rita Hayek) och en uppenbar aversion mot palestinier. När Yasser Abdallah Salameh (Kamel El Basha) – en palestinsk flykting som jobbar som förman för ett arbetslag som utför förbättringar på husen i Tonys kvarter – vill fixa hans stuprör, hamnar de två i en konflikt. Och en hastig förolämpning leder snart till en grövre, definitivt rasistisk, som leder till två brutna revben – som leder till rättegång.
Inledningsvis har domaren inte mycket att gå på, då ingen av männen kan förmå sig att upprepa förolämpningen som föranledde våldet i rättssalen, men i rond två blir rättegången både fulare, argare och mer intensiv. Advokater slipar sina knivar, gamla sår rivs upp (både Tony och Yasser har, visar det sig, upplevt varsin grymhet ur historieböckerna), folk rasar på gatorna och fallet blir en nationell mediecirkus.
"Förolämpningen" har många styrkor men subtilitet är inte en av dem, och efter ett tag börjar man fråga sig om det verkligen är en naturligt eskalerande konflikt man ser, eller politiskt neutral, pedagogiskt uppbyggd undervisning.

”Förolämpningen” har biopremiär den 27 juli.


Följ ämnen i artikeln