Säkerheten i tävlingen blev den värsta floppen

MALMÖ. Ok, få se nu.

Deltävlingen innehöll det mesta.

Loreen vann men folk kommer mest att prata om sabotaget i hennes nummer.

Lallare.

Jag orkar inte skriva vilka aktivister som tyckte det var en häftig idé att sabotera Loreens bidrag i direktsändning. Det spelar dem bara rakt i händerna, även om syftet är gott.

Det går att garva åt eländet, men det ska inte kunna hända. Ingen ska kunna ta sig upp på scenen i Melodifestivalen. Det ska inte gå.

Visst, det är till mångt och mycket ett barnprogram och liknande sabotage har varit sällsynta hittills. Men varenda gång är en gång för mycket.

Man kan inte vara så här naiv och tafatt i Sveriges största nöjesprogram. Det kan öppna dörren för betydligt värre illdåd.

En klimataktivist stormade scenen mitt under Loreens uppträdande.

Att skydda publiken och artisterna bör och ska ha högsta prioritet från och med nu. Det borde den ha haft redan i förrgår, men där är inte SVT. Det går inte att stänga av den här väckarklockan när den har börjat att ringa.

Naturligtvis drabbades just Loreen. Vem skulle aktivisterna annars ge sig på för att få uppmärksamhet? ”Edelweiss” med Signe & Hjördis?

Hon skakade snabbt av sig det ”tillfälliga avbrottet” och naglade fast en grandios version av bidraget ”Tattoo”. Den sätter en ny och högre standard för hur ett bidrag och nummer ska vara i Melodifestivalen. Den får till och med ”Euphoria” att kännas, ja, lite daterad.

Egentligen borde det inte vara någon tävling längre. Det var över efter ungefär fem sekunder av Loreens nummer och under låtens sista minut förångas all eventuell konkurrens och försvinner.

Betyder det att hon automatiskt också vinner finalen och får representera Sverige i Liverpool i maj?

Om det ändå vore så enkelt.

De utländska spelbolagen fortsätter dock att sänka Sveriges vinnarodds i ESC, och det beror inte på varken Marcus & Martinus eller Maria Sur eller Emil Henrohns textrad ”Give me more, och ge mig lite till.”

Loreen med ”Tattoo” och Smash Into Pieces med ”Six feet under” gick direkt till final.

Efter att aktivistgeggan städats undan fick hela programmet en annan nerv och laddning. Programledarna hade rätt stökigt på jobbet. De fick svettas för varje sekund.

Det kunde dock inte sminka över att nivån på bidragens inramning blir rätt plågsam i bland.

Den där Abba-sketchen med Jesper Rönndahl och Marie Agerhäll var för övrigt ett skämt som borde ha stoppats av säkerhetspersonalen. Den förtjänade att brottas ner och föras bort i handfängsel.

Jag tittar hellre på fransk parkour i 90 minuter. Det hade varit bättre för psyket.

Loreen och hennes kattlåda sopade hem segern, Carola firade 40 år som artist i ett medley, tre andra låtar gick vidare – någon som minns vilka? – och Malmö levererade som vanligt den mest dramatiska deltävlingen igen.

Den största förloraren blev tyvärr säkerheten. Den har inte råd att floppa igen.

Carola under mellanakten.

Larssons läckraste

Loreen och Carola. Att de uppträdde i samma program var logiskt. Den ena var drottning av forntiden och den andra ger tävlingen en svårslagen visuell tonartshöjning nu.

Larssons varning

Förhoppningsvis var detta sista gången någon kunde ta sig upp på ballongens scen. Det här håller inte.


BILDEXTRA: Kolla in kändisarna på efterfesten:


Hela resultatet

Till final:

Loreen - ”Tattoo”

Smash Into Pieces - ”Six feet under”

Semifinal:

Kiana - ”Where did you go”

Mariette - ”One day”

Gick inte vidare:

Axel Schylström - ”Gorgeous”

Signe & Hjördis - ”Edelweiss”

Emil Henrohn - ”Mera mera mera”