Så många såg tredje deltävlingen av Melodifestivalen

Upprycket fortsätter

Publicerad 2019-02-18

Under den första deltävlingen syntes ett tapp på hundratusentals tittare.

I helgen gick den tredje deltävlingen av Melodifestivalen av stapeln – som blev ett litet uppryck jämfört med förra året.

Lina Hedlund och Jon Henrik Fjällgren blev kvällens stora vinnare och tog sig direkt till final medan The Lovers of Valdaro, Omar Rudberg och Dolly Style fick lämna tävlingen.

Under första deltävlingen syntes ett tapp på drygt 200 000 tittare jämfört med fjolåret, men även om tittarsiffrorna verkar gå upp och ner tycks inte SVT vara oroliga.

– Vi är väldigt nöjda med att över 3 miljoner tittare bänkade sig för att se premiären av årets Melodifestival, sa Peter Nyrén, programbeställare på SVT, i ett pressutskick då.

Jämfört med fjolåret blev lördagens deltävling ett, om än litet, uppryck.

Totalt bänkade sig 2 875 000 tittare framför SVT1, jämfört med fjolårets 2 818 000 tittare, visar preliminära siffror från MMS.

Det man även kan se är att intresset hos personer i åldrarna 20–59 år har ökat jämfört med förra året.

Då valde 75,5 procent av tv-tittarna inom målgruppen att kolla på underhållningsprogrammet. I år landar siffrorna på 79,9 procent, visar de preliminära siffrorna.

Totalt 71,2 procent av samtliga tv-tittare så programmet, jämfört med förra årets 72,2 procent. Hur många som kollade på SVT Play får vi veta först om några dagar.

Få senaste nyheterna om Melodifestivalen i ditt Facebookflöde - följ ”Vi som älskar schlager” på Facebook

Följ ämnen i artikeln