Bäst när den gamla Laleh skymtar fram

Uppdaterad 2019-06-11 | Publicerad 2019-05-31

I vanlig ordning får både svenskan och engelskan ta plats på Lalehs nya album.

ALBUM På sitt sjunde album är Laleh som bäst när hon tar sig ur popbruset och går tillbaka till sina rötter.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Laleh
Vänta
Warner


POP Jag minns precis hur jag kände första gången jag hörde Lalehs 14 år gamla ”Storebror”. Jag förundrades över hur rösten kunde rymma lika mycket oro och eufori på en och samma gång.

Då fanns det ingen som Laleh Pourkarim. Ingen annan kunde blanda svenska, engelska och persiska på ett så lekfullt men samtidigt sårbart sätt.

Den som minns hur hon gjorde om E-Types ”Here I go again” till en vacker stråkballad under sin medverkan i ”Så mycket bättre” vet precis vad jag pratar om.

I dag bor Laleh i Los Angeles och skriver låtar åt några av popvärldens största namn, bland andra Shawn Mendes, Demi Lovato och Ellie Goulding.

Med åren, inte minst sedan 2016 års ”Kristaller”, har de personliga dragen bleknat. Ljudbilden har blivit större och fylligare och de enkla gitarrarrangemangen är långt borta.

Det har sällan varit till det bättre. Flera låtar på föregångaren försvann i det generiska popbruset.

”Vänta” präglas ofta av samma problem.

Bakom låtarna finns en vilja att förmedla ett starkt budskap. I ”Sand överallt” sjunger Laleh om att släppa taget om livets problem och leva i nuet, och i ”Svenska 2” reflekterar hon över hur allting var lättare förr, när man ”hade skor från Ecco” och åt ”knäckemacka med chilikrydda i bamba”.

Men texterna är stundvis för svaga för att träffa rätt, samtidigt som musiken känns opersonlig. Det charmigt busiga uttrycket finns kvar men låter inte lika tilltalande bland anonyma beats.

Ironiskt nog låter Laleh ofta som bäst när hon sjunger på engelska.

”Make me smile” är snygg pop som lika gärna hade kunnat hamna på Tove Styrkes fjolårsalbum ”Sway”. Likaså ”City of angels” där hon klockrent beskriver hur det är att känna sig ensam i ytliga Los Angeles.

Och i det svenska titelspåret händer plötsligt något.

Här berör 36-åringen när hon sjunger om att ännu inte ha lyckats lista ut livet: ”Jag har väntat hela livet på nån/Jag har väntat hela livet på nåt”. I bakgrunden hörs bara stråkar och ett klingande piano.

Då skymtar den gamla Laleh äntligen fram.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik