Childish Gambino följer upp sin monsterhit

Publicerad 2020-03-25

Donald Glover är tillbaka med det som kan bli hans sista album som Childish Gambino.

ALBUM Uppföljaren till ”This is America” är här. Den innehåller ingenting som är lika direkt och omskakande.

Men i slutändan blir den ändå, i det mörka världsläget, en rörande lyssning.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Childish Gambino
3.15.20
Sony/RCA


FUNK Donald Glover är rappare, skådespelare, manusförfattare, komiker och producent. 36-åringen hemmahörande i Atlanta har hyllade Youtube-sketcher, sitcoms, en Star Wars-film och en dramakomediserie på sitt CV. Som grädde på våfflorna gjorde han även rösten till Simba i fjolårets ”Lejonkungen”.

Glovers tidiga försök som artist var inte oförglömliga. Satsningen kändes lika halvhjärtad som det faktum att han tog artistnamnet Childish Gambino från en Wu-Tang Clan-namngenerator. På albumet ”Awaken, my love!” lät han rappen stå åt sidan för sången och musiken svänga av mot psykedelisk funk. En artistisk vändpunkt.

Men 2018 förändrades allt.

I samma stund som videon till ”This is America” efter 52 sekunder gick från trivselgospel till brutal avrättning, närmare bestämt. Ett stenhårt statement riktat mot ett USA som styrs av en helt annan Donald. ”This is America” blev en viral världshit och Childish Gambino talesman för organisationen Black Lives Matter.

I över två år har hans publik väntat på uppföljaren till ”This is America”. Förra söndagen släppte Glover till slut ny musik på internet (senare samma dag tog han bort den igen) men nu är albumet ”3.15.20” här på riktigt. Låtarna är i huvudsak anonymt döpta efter tidskoder, för att uppmuntra oss till att lyssna på de tolv spåren i ett svep.

”3.15.20” har redan höjts som ett av 2020-talats första stora album. Och fjärde fullängdaren är noga genomtänkt, väl utmejslad och kompetent genomförd. Men känslan av att Childish Gambino strösslar ut hyllningar till hjältarna snarare än att göra sin egen musik är svår att skaka av sig, åtminstone inledningsvis.

Dessbättre lånar han alldeles utmärkt. ”19.10” är snygg Prince-funk. ”32.22” en uppenbar nick till Kanye Wests ”Black skinhead”. Och med sin poppiga, gitarrdivna r’n’b påminner Ariana Grande-gästade ”Time” inte så lite om Frank Oceans låt ”Nights”.

Först mot slutet hittar ”3.15.20” sin verkliga identitet. ”47.48” har ett charmigt Stevie Wonder-groove och en text som precis som ”This is America” avhandlar vapenvåld. Låten rundas av med ett rörande samtal om kärlek mellan Donald och sonen Legend.

Albumets avslutande nyckelrad ”There is love in every moment under the sun” ringer kvar. En livsnödvändig påminnelse när nyhetskanaler världen över får uppförstorade bilder av virus att likna ondsinta rymdvarelser.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik