The Sounds blir explosiva mot slutet

avNatasha Azarmi

Foto: Samuel Isaksson/Rockfoto
Maja Ivarsson.

KONSERT Trots liten publik och svåra förutsättningar är The Sounds spelning på Gården en nostalgisk virvelvind.


The Sounds
Plats: Trädgårdsföreningen, Göteborg. Publik: Några hundra vid konsertens början. Ett par tusen vid slutet. Längd: En timme. Bäst: ”Hope you’re happy now”. Sämst: Bandet har inte de lättaste förutsättningarna.


GÖTEBORG. ”Vi var förband åt Bad Cash Quartet för 15 år sedan. I kväll står vi här igen”, säger Maja Ivarsson.

I min text från Gårdens första dag skrev jag att festivalens bokningar saknar en röd tråd. Jag hade fel.

Här finns nämligen en slitstark tråd av nostalgi.

Att The Sounds ersätter New York-rapparen Princess Nokias inställda spelning på festivalen är förvisso märkligt. Men eftersom att arrangörerna beskriver samtliga bokningar som ”spännande och exceptionella liveartister” går det faktiskt inte att klandra dem.

Maja Ivarsson är en virvelvind på scen.

Bandet går på tio minuter innan utsatt tid och verkar helt obrydda om att de bara har några hundra personer framför sig.

Ivarsson försöker få publiken att sjunga ”Painted by numbers”. Men det händer inte så mycket och hon rycker på axlarna.

Sedan kör hon på igen.

Hon svingar mikrofonen, släpper den i marken och slår knytnäven i luften. Under ”Ego” hoppar hon upp och ställer sig vid trumsetet. Publiken höjer händerna och klappar i takt.

Plötsligt trappar hon ner tempot. I vackra ”Something to die for” får hon sällskap av bara Jesper Anderberg på piano. Det ligger något mäktigt i att höra den stora rösten skrika ut i desperation.

Då händer även något med publiken. De kommer till liv under ”Four songs and a fight” och när bandet börjar spela ”Living in America” springer också resten av besökarna fram till scenen.

Bäst är ändå storslagna ”Hope you’re happy now”. Maja Ivarsson ställer sig på högtalaren och slår sig på bröstet med mikrofonen. Hon höjer långfingret i luften och vrålar: ”Fuck you and fuck your lies!”.

Det är explosiv och nervpirrande nostalgi.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM