Rebecca & Fiona börjar om: ”Känns kul igen”

Publicerad 2018-05-18

De satt fast i ett kontrakt som tvingade dem att släppa musik mot sin vilja.

Nu har Rebecca & Fiona brutit sig lös.

– Vi har klarat det för att vi är två. Det finns så många artister som ger upp i det läget, säger Fiona FitzPatrick.

2010 är Rebecca & Fiona precis i början på sin karriär.

De är så jävla förbannade.

Då heter den största kvinnliga dj-stjärnan Niki Belucci och hon uppträder topless. Hela EDM-scenen består i stort sett uteslutande av män och kvinnorna blir direkt nedvärderade och objektifierade. Ingen vill tro på att Rebecca & Fiona kan mixa sin egen musik.

De ser en patriarkal struktur som är så djupt rotad att ingen säger ifrån.

Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick bestämmer sig för att göra allt tvärtom, och sätter tre regler där och då.

1. De ska aldrig bli slavar under kroppshetsen.

2. De ska alltid uppmuntra varandra att göra det de vill.

3. Inga killar ska bestämma vad de ska göra.

– Och sen höll vi fast vid dem. Och det är väl lite därför vi fortfarande orkar vara i den här branschen, säger Rebecca.

”Var helt vidrigt”

Regler nummer tre har blivit återkommande i flera sammanhang för den svenska artist – och producentduon. Efter tio år som vänner och åtta år i branschen har de uppträtt världen över och erbjudits stora kontrakt.

Men så fort något har gått emot deras vilja har de satt ner foten.

Så även nu.

Rebecca & Fiona har lämnat majorbolaget Universal music, där de varit signade från start, för att starta det egna bolaget Big romantic music.

– Vi fick inte släppa den musik vi ville och den prioriterades inte. Det var för mycket gubbar med olika viljor. Så singlarna vi släppte under 2017 släppte vi mot vår egen vilja. Men vi valde att genomlida det för att komma ur kontraktet och bli helt fria, säger Rebecca.

Men hur är det att sitta där och tvingas göra något man inte vill, och veta att det också kommer att bli vad som representera er just då?

– Helt vidrigt. Det enda vi ville var att göra tvärtom, göra det vi alltid slagits för. Att få vara fria och uttrycka oss som vi vill. Så när man hamnar i en situation där man inte får göra det, fastän man trott att allting varit annorlunda, då blir det helt stopp i huvudet, säger Fiona.

Hur klarade ni av att genomlida det?

– För att vi är två. Det finns så många artister som ger upp i det läget. Vi kände ”vi har varandra, vi löser det”, och som tur är fortsatte vi göra musik under den tiden eftersom vi kan göra det själva. Tänk om du är en artist som inte kan skriva eller producera själv, som är beroende av de här människorna? Det blir superkomplicerat, säger Rebecca.

”Är game over”

I dag släpps nya singeln ”Fool’s gold”. Det är andra singeln från nya albumet ”Art of being a girl” som släpps i augusti. I sommar väntar turné i både Sverige och Europa.

– Det känns som en nystart på ett sätt som är pirrigt. Allt känns kul igen nu, vilket det inte gjorde när vi var under andra omständigheter, säger Rebecca.

Med nya bolaget hoppas de kunna hjälpa andra kvinnliga artister, låtskrivare och producenter in i musikbranschen. De stora producentkollektiven består fortfarande av majoriteten män, som fortsatt bjuder in nästan enbart män i sina nätverk.

– De behöver släppa in kvinnor. Vi har varit i tusen sessions där vi automatisk blivit kategoriserade låtskrivare, för att producentrollen är männens. Bara sådär, utan frågor. Men när vi kan göra allt, då är vi ju tusen gånger bättre än vad de är, säger Rebecca.

– Tänk när branschen blir jämställd och det är kvinnorna som börjar producera topp 50-låtarna på Billboard och får de pengarna och bygger egna studiokomplex och bara anställer kvinnor, då är det ju över för dem.

Fiona ler medhållande.

– Då är det game over.

”Blev chockade”

När det gäller era regler, satte ni en regel tidigt också om att ni ville försöka förändra branschen genom att våga prata om till exempel strukturerna?

– Vi märkte tidigt att folk inte vågade prata om strukturer eller feminism och blev så jävla chockade. Starka kvinnor som vi också tyckte var just starka kvinnor pratade inte för att de var rädda för stöta sig med någon eller inte bli bokade, säger Rebecca.

– Är man en person som har en följarskara av unga människor som ska formas och hitta sin identitet i ett helvete, då kan man inte tycka saker för att hålla en jämn ton med alla. Varför skulle vi hålla käften för?

Det är många gånger fler kvinnor än män som tar det ansvaret också.

– Ja, om man säljer ut Ullevi varje år, då måste man fatta att det måste vara väldigt mycket Sverigedemokrater där. Ska man inte säga något om det då? säger Fiona.


Vill du ge Rebecca & Fiona en Rockbjörn? Rösta här NU!


Rockbjörnen

Följ ämnen i artikeln