Bra spel – med dålig tajming

Publicerad 2014-10-07

Kraftigt försenade Driveclub är inte revolutionerande, men extremt snyggt och lyxigt

RACING Evolution Studios prickade rätt månad.

I fel års kalender.

När Playstation 4-exklusiva racingspelet ”Driveclub” utannonserades i februari 2013 lovade britterna bakom det att det skulle stå färdigt till konsolens lansering i oktober samma år. Med matchande 60 bilduppdateringar i sekunden skulle det bränna förbi närmast sörjande Xbox-konkurrenten ”Forza 5” tack vare sin unique selling point: möjligheten att levla i en bilklubb tillsammans med vänner och med ett par knapptryck förvandla minsta lilla varvtidsförbättring till en social utmaning, uppkörd i ansiktet på alla som ännu inte orkat blockera dig,

Tveksam pitch

Men förhandsvisningar av den Sony-ägda studions förmodade konsolsäljare imponerade inte så mycket som vi hade hoppats på. 60 fps hade blivit 30, och av den sociala biten var det nog bara utvecklarna själva som förstod vad de egentligen var ute efter. De hävdade så småningom att ”ett stort tekniskt problem” tvingade dem att göra om delar av spelet för att det skulle kunna nå upp till deras kvalitetskrav, samt förklarade att vi därför skulle få vänta ett tag till.

Och som det varit värt den där extra väntan.

”Motorstorm”-utvecklarnas nya spel lanseras i en tid då den där subgenren som parkerat mitt emellan arkad- och simulatorracingen börjat handla mer om öppna spelvärldar än snortajta banor. Om man ställer ”Driveclubs” hisspitch – med sin förhållandevis konservativa banracing i fokus – jämte en lika kortfattad sammanfattning av härligt inbjudande sandlådan ”Forza Horizon 2” är det förstås svårt att få det förra att låta superintressant 2014.

Snyggaste PS4-spelet

Men det är innan man testat det, innan man förstått det.

Så fort man metodiskt börjar tugga sig genom det gigantiska enspelarlägets 225 förprogrammerade utmaningar lägger man märke till hur lyxigt ”Driveclub” känns. Det har det perfekt varierade tempot – här tävlar man i ena stunden om att placera sig bland topp tre, för att i nästa kurva drifta hem poäng och sedan komma ut ur den med siktet på en marginellt bättre varvtid än sist. I allt ifrån den skönt tunga körkänslan till att det med lätthet är det snyggaste spelet till Playstation 4 hittills imponerar Evolutions sent lanserade lanseringstitel stort. Och när det kommer till ljus- och färgsättning på de vidsträckta banorna är britterna definitivt värdiga ”next gen”-stämpeln.

Långt ifrån revolutionerande

Detsamma kan dock inte riktigt sägas om den sociala biten.

På den fronten är ”Driveclubs” koncept visserligen väldigt beroendeframkallande, men inte ens lite revolutionerande: att samla erfarenhetspoäng, utmana vänner och dela ens prestationer i ett sociala medier-liknande flöde upphörde helt enkelt att revolutionera spelgenrer för rätt så länge sedan. ”Driveclub” gör visserligen det hela lite bättre – och mer ständigt uppkopplat – än många andra. Spelets sociala menyer är så rappa och smidiga att man aldrig behöver vänta mer än ett par sekunder för att fyra av en ny utmaning.

Men om Evolution Studios hoppades det var det här som skulle få dem att vinna genren – och inte den fantastiska körkänslan – så prickade de inte fel år i kalendern.

Utan fel årtusende.

Jakob Svärd

ANNONS