EA Sports FC skaver – men lär ändå bli ett bättre spel än FIFA

Nog bjuds det upp till dans: Fast mer bugg än samba

Uppdaterad 2023-10-03 | Publicerad 2023-09-25

”Same shit, different name?”

Ja, i stort sett.

Men vissa små ändringar har enorma konsekvenser.

Erling Haaland är ”poster boy” för EA Sports FC 24 och syns i mer eller mindre alla menyer spelet igenom.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

EA Sports FC

Från 3 år
Pris: Från ca 599 kr
Format: PC, Xbox Series, Xbox One, PS4, PS5 och Nintendo Switch
Utvecklare: Electronic Arts
Utgivare: Electronic Arts, Omegagame

Som bekant heter världens största fotbollsspel inte ”Fifa” längre, utan ”EA Sports FC 24”.

Tv-spelsvarianten av fotboll följer verklighetens ingångna väg. Samma korrupta och pengakåta fotbollsförbund ändrar på allt vi blivit vana vid. Först var det VM på vintern, nu ska vi säga: ”Vill du lira EA FC?”.

Mjo, det lär väl ta ett par åt innan det namnet sätter sig. Själva spelet behöver också det en del tid på sig innan uppskattningen faller på plats.

Ett slagsmål under vatten

Vid en första anblick känns väldigt mycket sig likt. Tills du ger dig in i tävlingsmatcher online och begriper att spelreglerna ändrats fullständigt med en enda knapp.

R1/RB, beroende om du spelar på PS eller Xbox (ni tio pers som kör detta på Switch eller tangentbord lär knappt ha nytta av detta ändå).

Det är alltså kontrollerat dribblande i hög hastighet som är obeskrivligt svårt att försvara sig emot. Inte minst med tanke på att försvarsspelet ofta känns som ett slagsmål under vatten. Man vet ju hur man vill röra sig, men det sker liksom i slow motion. Lägg därtill de nya preciserade passningarna, som vissa av de bästa spelarna besitter, så bjuds det minst sagt upp till dans i offensiven.

Men denna dans ter sig just nu ofta som en bugg.

Svordomarna haglade

Herre gud, vad håller målvakterna på med? I princip varenda friläge renderar i att målvakten glidtacklar i sned riktning mot bollhållaren.

Det lämnas märkliga returer där skopan känns given och bollen studsar ofta runt i straffområdet som en flipperkula. Och den landar nästan alltid hos det attackerande laget.

Givetvis kommer patchar att hagla framöver, men den stundande versionen är slarvig. Jag och några kompisar körde en kväll med 2v2-matcher i helgen och svordomarna haglade i takt med dessa jättekonstiga situationer.

Inte minst när det blir minst fem mål i varje match, där åtminstone hälften sker genom diagonallöp med precisionsdribbling, ner mot kortlinjen, pass snett inåt bakåt, direktskott, mål. Yay...

Med Hyper Motion V blir Haaland och andra spelares rörelsemönster mer verklighetstrogna. Däremot är just anfallarnas förmåga att dribbla overkligt effektivt mot långsamma försvarare – och urusla målvakter.

Måste ”tänka fotboll”

Aja, när det där rättas till tror jag ändå att EA FC 24 är ett starkt kort, sett till gameplay. Kanske till och med riktigt start.

Alla beklaganden ovan, gällande obalansen i offensiv kontra defensiv, gör att man måste ”tänka mer fotboll” i bollerövrandet. Borta är de spontana rusherna för att glidtacklingsbryta en omställning. Snarare är det ytor som ska täckas och avvägningarna blir bra mycket viktigare.

Sällan har de nya funktionerna varit viktigare att lära sig – och det är väl ändå så vill ha det.

Sam Kerr och omkring 1 600 andra damspelare finns nu med i Ultimate Team. Det förändrar mycket.

Damernas intåg: Enormt

Den andra stora förändringen är damernas intåg i Ultimate Team.

Nog garvade jag ändå första matchen, då skillnaden i storlek på mitt manliga fyrtorn till anfallsspets och vindsnabba ytter från damernas Liga F var enorm. Med det sagt känner jag ändå att implementeringen sker rätt sömlöst i matcherna. Det blir liksom inget man tänker på efter någon timme.

Däremot luckrar det upp enorma möjligheter i lagbyggena. Det är ju trots allt det största spelartillskottet i spelseriens historia.

Sen har jag sett kritiken: Att det är för många osäljbara spelare i paketen, att coins är för svåra att få tag i, och så vidare. Men det är snarare just här jag lyfter på hatten åt EA:s håll.

UT är riktigt bra

Äntligen känns Ultimate Team återigen mer som ett managerläge, snarare än en köp-och säljsajt i evighetsmaskinstappning.

Nu mer än någonsin kan jag laborera ihop en hybrid-startelva som på riktigt känns personlig. ”Evolutions” är högst bidragande. Sämre spelare (till och med bronskort) kan uppgraderas till faktiska startspelare. Om inget annat kan de bli ovärderliga kemipjäser i det långa loppet.

Tillsammans med andra mindre nyheter (menyerna, kortare SB-matcher, de nya positionsförändringarna, med mera) är Ultimate Team i mina ögon ett klart bättre spelläge nu än tidigare.

Visst, man hade kunnat skriva långt om alla visuella nyheter före, under och efter matcherna också. Men de rinner föga obemärkt förbi och känns som ”rutin” redan efter några matcher.

Skaver – men bättring lär komma

Tyvärr går det inte att säga samma sak om karriärläget. Såklart blir det eftersatt i UT-hypen. Är du här för att potentiellt köpa EA FC 24 för att spela offline? Strunta i det i sånt fall.

För Clubs räcker det att nämna crossplay-funktionen. Men här är det största problemet communityn snarare än spelet. Det blir för svårt att få ihop det – och Volta har inte blivit det där tänkta komplementet.

Men i slutet av dagen är det ändå hur det känns på planen som är det viktiga för helhetsuppfattningen.

Just nu, med tydliga så kallade ”meta”-funktioner (främst precisionsdribblingen) ihop med märkliga, för att inte säga katastrofala, försvars- och målvaktsageranden, så skaver tyvärr EA FC 24 en hel del på onödiga sätt.

Någonstans vill jag ändå förutsätta att dessa fixas till i kommande uppdateringar. Och när bitarna faller på plats är jag mer än villig att revidera betyget.

För tro det eller ej: Trots att det mesta är sig likt känns EA Sports FC som ett mer spännande fotbollspel än på väldigt länge.

Det ska bara bli rätt form av dans.

Följ ämnen i artikeln