SVT behöver en sparringpartner

Uppdaterad 2018-08-22 | Publicerad 2005-09-13

Folk gör vad som helst för att få vara med i tv. Helst ska det ske med coach.

Femman har brutalcoach och snällcoach i ”Biggest loser”, nordisk landskamp för att gå ner i vikt. Reklamfria allmän-tv, Sveriges Television, SVT, vill också vara med och leka i samma livsstilsgenre som de kommersiella ­kanalerna.

En mer kreativ utveckling av programpolitiken hade kanske varit möjlig om SVT haft en stark sparringpartner i den kommersiella allmän-tv:n fyran. Men det saknas, lika ­säkert som SVT avvisar vad som står till buds: Den inte föraktliga resurs som är reklamfria kunskapsinstitutionen Utbildningsradion, UR. I stället bekämpas UR med en iver som inte motiverar miljarderna från det allmänna.

Som med höstens satsning på parrelationer med livstilsserien ”Mellan dig och mig”. SVT plagierar med kommersiellt pajaseri vad UR producerat i åratal på hög nivå. För att inte tala om hur regimen Jutterström utestängt UR från digitala Kunskapskanalen.

I ”Mellan dig och mig” låtsas SVT i tio avsnitt att fungerande parrelationer angår just deras publik. I själva verket konkurrerar SVT med de kommersiella kanalerna om deras publik med flummiga coacher, för säkerhets skull både kvinnlig och manlig.

Plus att SVT exploaterar att folk gör vad som helst för att få vara med i tv. Vad är prispengar mot tv-kamerans odödligförklarande, antingen man är levande eller – som exempelvis brittisk tv förstått – död.

Det enda lysande i SVT:s livsstilsflum är sändningstiden: Tisdagar i tvåan kl 21.30 med repris onsdagar tvåan kl 19.30.

Inte mycket till den kreativitet och självständighet som skulle vara motvikt till de kommersiella kanalerna. Än sen om UR ger igen med serien ”Veteran-tv”, där SVT:s trofasta ­tittare – singelpubliken på 50 plus – redan i första avsnittet tipsas om självmord på schweizisk klinik.

KERSTINS KANONER

KERSTINS KALKONER

Kerstin Hallert

ANNONS

Följ ämnen i artikeln