TV: ”Även kvinnor väljer män, det är ett faktum”

Uppdaterad 2018-08-17 | Publicerad 2014-04-04

70 procent av programmen som visas i rutan är mansdominerade

Sveriges populäraste tv-program präglas av två saker.

En jämställd produktion.

Följt av mansdominans i rutan.

– Även kvinnor väljer män, det är ett faktum, säger genusvetaren Vanja Hermele.

Nöjesbladet har granskat de populäraste underhållningsprogrammen hos SVT, TV3, TV4 och Kanal5.

Resultatet berättar två historier.

Å enda sidan är producenter, exekutiva producenter, inköpare och programchefer titlar som delas relativt jämt mellan könen.

Å andra sidan är 70 procent av programmen som visas i rutan mansdominerade. Att jämföra med 5 procent, eller 1 av 20 program, som är kvinnodominerat – ”Svenska Hollywoodfruar” i TV3.

– Om du bara räknar huvuden så ser du inte struktur. Det är jättekomplicerat. Vad ser du i rutan? Vem är det som bestämmer? Och med vilken idé drivs verksamheten? säger Helen Granquist, ordförande för organisationen Women in film and television.

”En viktig fråga”

Axel Eriksson är programchef på Kanal5. Av deras fem populäraste underhållningsprogram är det endast ett – ”Partaj” – som har en kvinnlig program­ledare eller huvudkaraktär. Christine Meltzer delar ledarskapet med Johan Petersson.

– Jämställdhet är en viktig fråga och i de exempel du nämner tycker jag att du faktiskt förringar att det finns kvinnliga komiker vid sidan av Christine Meltzer i ”Partaj”, kvinnliga deltagare i ”Dessertmästarna”, att ”Ullared” har många kvinnliga medarbetare och att vi har kvinnliga hantverkare i ”Arga snickaren”, säger Axel Eriksson.

Snedfördelning

Mathias Engstrand, beställare för underhållning på SVT, medger att det finns en snedfördelning bland nöjesprogrammen, men menar att möjligheterna är de samma för könen.

– Vi är medvetna om att det finns en obalans mellan kvinnor och män rent generellt i nöjesgenren. Det är något vi hela tiden pratar om och agerar på, säger han.

Följ ämnen i artikeln