Lyxvarumärket anklagas för rasism – drar tillbaka produkter

Publicerad 2018-12-15

Den italienska modejätten Prada har tvingats dra tillbaka sina produkter efter en kritikstorm på sociala medier. Det gäller dockor som enligt kritiker är blackface på grund av hur dockorna stereotypiserar svarta kroppar.

”Historien får inte upprepa sig” skriver människorättsjuristen Chinyere Ezie.

Prada har fått dra tillbaka sina ”Pradamalia”-dockor efter kritikstorm, rapporterar CNN.

”Jag gör inte offentliga inlägg, men just nu skakar jag av ilska” börjar den New York-baserade människorättsjuristen Chinyere Ezies uppmärksammade inlägg.

Där riktar hon hård kritik mot modejätten och beskriver hur produkterna är blackface: en teatersminkning som traditionellt har använts av vita skådespelare som en karikatyr av svarta människor.

Någonting som hon tycker sig se i de dockor som syns runt om i Pradas skyltfönster.

”Historien får inte upprepa sig. Svarta i Amerika förtjänar bättre. Och vi kräver bättre”, avslutar hon inlägget.

”Familj av mystiska små varelser”

Dockorna det handlar om kallas ”Pradamalia” och lanserades förra månaden som en ”ny familj av mystiska små varelser”.

De står i Pradabutikernas skyltfönster, säljs som mobilskal, nyckelringar, smycken och vissa skinnprodukter.

”Dockorna är påhittade varelser”

I ett svar på Twitter försvarar modejätten produkterna. De menar att de inte hade någon avsikt att såra någon eller skapa produkter som är blackface och meddelar att de drar tillbaka samtliga dockor.

Till CNN säger Chinyere Ezie att det är ”samma usla ursäkter som hörts genom historien kring rasistiska nidbilder” och menar att multimiljardsföretaget borde ta sitt ansvar.

–De kan själva göra research om vad de här smärtsamma bilderna innebär. Det fanns inga tveksamheter, säger hon till tidningen.

Följ ämnen i artikeln