Säpo: Brist på mobilinfo försvårar arbete

TT

Publicerad 2018-10-21

Säpo vill att operatörerna spar mer information om hur abonnenterna ringer och sms:ar. Arkivbild.

Säkerhetspolisen oroas över att vissa telefonoperatörer raderar information om sina abonnenter. Det kan försvåra arbetet mot terrorbrott, varnar myndigheten.

Telefonbolagen behöver inte längre lagra uppgifter om var abonnenter exempelvis ringer eller skickar sms, i väntan på ny datalagstiftning. Under tiden har operatörerna valt att göra olika. En del lagrar kortare tid än tidigare, medan andra inte gör det alls.

Det gillas inte av Säkerhetspolisen, som anser att bristen på data försvårar hundratals ärenden, enligt Sveriges Radio Ekot.

– Det påverkar arbetet varje dag, säger Johan Olsson, operativ chef.

Mobildatan kan användas av Säpo för att ta reda på om vad en misstänkt person har för kontaktnät och var den har varit. Utan det blir det mycket svårt att kartlägga individerna, enligt Olsson.

– När vi har ett attentat, det första vi gör är att titta i telefonen, vilka andra har personen talat med, vilka andra kan vara inblandade eller tänkas utföra ytterligare attentat, säger han till Ekot.

Nu hoppas Säpo att det åtminstone blir som det varit tidigare.

– Som världen har utvecklats och som hotbilden ser ut, så är det mycket olyckligt att vi förlorar en förmåga som vi haft i många många årtionden, och som har varit väldigt viktig, säger han till Ekot.